Gå videre til hovedindholdet

Aktiviteter på og uden for biotopen - Jannik

Aktivitet 1
Følg et dyreveksel

I biotopen er der synlige spor/stier efter vildt
Idéen var at følge den af vildt nedtrampet sti og lede efter spor fra dyr


Her ligner det, at enten klove eller gevir har efterladt friske mærker i træet


Det var ikke nemt at finde aftryk efter klove i biotopens græs/blade. Men fulgte man vekslet væk fra biotopen, kom dette aftryk til syne, et sted hvor jorden var tilpas blød


Midt på vekslet har et stykke vildt skulle forrette sin nødtørft
Jeg er ikke helt sikker på, hvilket dyr der er tale om. Måske et rådyr?
Der er en geleagtig masse med?





Aktivitet 2

Fund af grønt på biotopen

Da vinteren stadig er over biotopen, synes den umiddelbart grå og fattig på farver

Derfor kunne man lave en aktivitet, hvor der skulle samles planter/mosser/lav efter farvetema. Farvetemaet blev "grønt", og på billedet nedenfor ses et udpluk af grønt fra biotopen
Dette kan give anledning til at bringe fundene med hjem, og undersøge hvilke arter der er tale om 



Aktivitet 3

Svampejagt

I mit første biotop-opslag vedlagde jeg et billede af spisesvampen "Østershat". Et fint eksemplar, der var velegnet til at spise. Desværre var den det eneste eksemplar, jeg kunne finde på biotopen

Derfor måtte jeg søge andetsteds i jagten på spisesvampe. Det lykkedes denne gang kun at finde halvrådne Østershatte, som det fremgår af øverste billede.

Det nederste billede viser Judasøre







Aktivitet 4

Brændenældete

Brændenælder er ofte let tilgængelige

Her har jeg fundet små friske skud, der, efter at være blevet skyllet godt, overhældtes med kogende vand, for så at trække en fem minutters tid. Tilsat lidt sukker kunne brændenældeteen godt gå an.




 

Kommentarer

  1. Hej Jannick - spændende aktiviteter du har været i gang med. Jeg synes der har været mange judasører i år.
    Du vil med fordel også kunne beskrive og begrunde dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Dyrehold Opgave A (uge 6)

  Dyreholdsopgave A   Opgave: Alle studerende skal etablere et dyrehold - dyreholdet skal være i gang gennem hele VK5 modulet således at det kan anvendes til prøven. Du kan vælge at købe eller at indfange dyr til dit dyrehold - se   hvilke dyr der er fredede i Danmark    Studiegrupperne kan vælge at holde de samme dyr eller dyr der indgår i et kredsløb, findes på sammen biotop mv. således at refleksionerne og de pædagogiske forløb kan laves sammen - alle studerende skal have et dyrehold for at tilegne færdigheder og erfaringer med dyreholdet. Dyreholdet kan indgå som udgangspunktet for praksisafprøvningen." Kilde: Underviserbloggen -  Natur og udeliv: Dyreholdsopgave-net (natur-miljoe-udeliv.blogspot.com)   Uge 6 - Opgave A: 1. Vælg en bruger/borger gruppe Studiegruppen har valgt et fælles udgangspunkt centreret om målgruppen børn og unge på 10 til 20 år i specialområdet.  Målet med dyrehold i forhold til den valgte...