Gå videre til hovedindholdet

Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Kigge efter dyr i bækken

 Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Kigge efter dyr i bækken


Formål med aktiviteten:
Jeg har jeg siden starten hvor min biotop blev udvalgt gået og spekuleret i om der mon var liv i bækken, og om man mon kunne finde nogen at kigge på. Jeg derfor taget to børn med på 5 år og på 7 år, for at undersøge det nærmere. I mine oprindelige overvejelser havde jeg tiltænkt at målet med aktiviteten skulle være ar børnene kunne identificere mindst tre forskellige dyrearter i bækken. Men da jeg ikke vidste hvor meget liv der ville være i den, blev målet i stedet at børnene selv skulle blive nysgerrig til at undersøge hvad de kunne få øje på, og om de ville tage initiativ til andet. 

SMTTE-Model over aktiviteten: 

Sammenhæng;
Vi ønsker at undersøge og udforske bækken for at se om der er liv i den. 

Mål:
At børnene bliver nysgerrig på livet i bækken, og området omkring den. Om de selv tager initiativ til noget de får øje på. ¨

Tegn:
Jeg vil se om børnene viser interesse for at undersøge sten og vandløb. Børnene spørger og observere aktivt når de ser noget i bækken.

Tiltag:
Vi tager en stor spand med ned til bækken og et plastik glas til hvert barn, så kan de selv hælde samle vand op i glasset for at se om de kan få øje på noget.
Jeg vil bruge leg, nysgerrighed og dialog til at engagere børnene.

Evaluering:
Jeg evaluere med børnene når vi er tilbage indendørs. Jeg vil tale med dem om hvad de har set og hvad de har oplevet. 

Efter aktiviteten

Børnene havde spand og plastik bægere til at fylde vand i fra bækken for at undersøge livet i den. Da de var gennemsigtige kunne de holde det op og kigge ind igennem for at se om der var nogle dyr de kunne få øje på. Vi så desværre ingen dyr i hverken bækken eller glassende. Børnene kunne dog selv konkludere at hvis de havde en lup med, så kunne det være at de kunne få øje på noget, som ikke kunne ses med det blotte øje.
Målet om at børnene skulle blive nysgerrige på livet og området omkring bækken blev i den grad nået. Da vi undersøgte bækken, fik de øje på vandstrømningen hvor vandet løb hurtigt igennem og nedad. Her fik de en god idé til at lave en dæmning og lege at de var bævere der levede ved bækken. De begyndte at finde en masse pinde som de lagde ud i vandet. Her legede de rundt. Bagefter fik de øje på det store træ som var væltet over bækken, denne begyndte de også at lege på og gå frem og tilbage henover den. Deres nysgerrighed førte til en lang undersøgelses tur langs bækken et par kilometer ned. På turen var der mange ting der optog dem, og de havde mange gode spørgsmål. fx "hvilke fisk kan leve i bækken" "kan de samme fisk som lever i havet også leve i bækken" "kan vi finde frøer" osv. 














Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024