Gå videre til hovedindholdet

Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Kigge efter dyr i bækken

 Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Kigge efter dyr i bækken


Formål med aktiviteten:
Jeg har jeg siden starten hvor min biotop blev udvalgt gået og spekuleret i om der mon var liv i bækken, og om man mon kunne finde nogen at kigge på. Jeg derfor taget to børn med på 5 år og på 7 år, for at undersøge det nærmere. I mine oprindelige overvejelser havde jeg tiltænkt at målet med aktiviteten skulle være ar børnene kunne identificere mindst tre forskellige dyrearter i bækken. Men da jeg ikke vidste hvor meget liv der ville være i den, blev målet i stedet at børnene selv skulle blive nysgerrig til at undersøge hvad de kunne få øje på, og om de ville tage initiativ til andet. 

SMTTE-Model over aktiviteten: 

Sammenhæng;
Vi ønsker at undersøge og udforske bækken for at se om der er liv i den. 

Mål:
At børnene bliver nysgerrig på livet i bækken, og området omkring den. Om de selv tager initiativ til noget de får øje på. ¨

Tegn:
Jeg vil se om børnene viser interesse for at undersøge sten og vandløb. Børnene spørger og observere aktivt når de ser noget i bækken.

Tiltag:
Vi tager en stor spand med ned til bækken og et plastik glas til hvert barn, så kan de selv hælde samle vand op i glasset for at se om de kan få øje på noget.
Jeg vil bruge leg, nysgerrighed og dialog til at engagere børnene.

Evaluering:
Jeg evaluere med børnene når vi er tilbage indendørs. Jeg vil tale med dem om hvad de har set og hvad de har oplevet. 

Efter aktiviteten

Børnene havde spand og plastik bægere til at fylde vand i fra bækken for at undersøge livet i den. Da de var gennemsigtige kunne de holde det op og kigge ind igennem for at se om der var nogle dyr de kunne få øje på. Vi så desværre ingen dyr i hverken bækken eller glassende. Børnene kunne dog selv konkludere at hvis de havde en lup med, så kunne det være at de kunne få øje på noget, som ikke kunne ses med det blotte øje.
Målet om at børnene skulle blive nysgerrige på livet og området omkring bækken blev i den grad nået. Da vi undersøgte bækken, fik de øje på vandstrømningen hvor vandet løb hurtigt igennem og nedad. Her fik de en god idé til at lave en dæmning og lege at de var bævere der levede ved bækken. De begyndte at finde en masse pinde som de lagde ud i vandet. Her legede de rundt. Bagefter fik de øje på det store træ som var væltet over bækken, denne begyndte de også at lege på og gå frem og tilbage henover den. Deres nysgerrighed førte til en lang undersøgelses tur langs bækken et par kilometer ned. På turen var der mange ting der optog dem, og de havde mange gode spørgsmål. fx "hvilke fisk kan leve i bækken" "kan de samme fisk som lever i havet også leve i bækken" "kan vi finde frøer" osv. 














Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o