Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold uge 6 Opgave A - Sabrina

 Dyreholdsopgave

                                                                       Vandrende pinde


Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borger gruppe

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
Vi vælger en målgruppe med børn og unge på ca.10-20 år, målgruppen er børn og unge indenfor specialområdet. Mit dyrehold er hvirvelløse dyr, nærmere betegnet vandrende pinde. Jeg er nysgerrig på om der kan skabes rammer for målgruppen for hvad et dyr er. Målgruppen i denne alder har som oftest allerede et forhold til hvirvelløse dyr, da mange mennesker ser smådyr som noget der godt kunne undværes, hvor det ved andre er uvidenhed, utryghed eller dårlige oplevelser med smådyr, som har udviklet sig til en fobi. (Ejby-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 109) Børnehave børn har som ofte endnu ikke udviklet utryghed for disse dyr og derfor kan de være mere modtagelig og nysgerrige. Dette er også noget jeg gerne vil kigge nærmere på, forskellen på håndteringen og opfattelsen af dyret, de små kontra de store børn. 
Et dyrehold kan give børn mulighed for at opleve naturen på nært hold. De kan observere dyret, forstå deres adfærd og lære om økosystemer. At kunne tage ansvar for et dyrehold giver børn mulighed for at udvikle følelsesmæssig tilknytning og omsorg, der læres om ansvar, empati og respekt for levende væsener, hvor der læres om at se verden fra dyrets perspektiv og ikke sit eget. Der gives tid til at undersøge, undrer sig, reflektere før vi springer til handling (Jordt Jørgensen, N. 2023)
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 
Ved at observere vandrende pinde og deres interaktioner kan målgruppen lære om:
- Kommunikative færdigheder - de sproglige perspektiver, og evnen til at kunne se nøje efter og tale om det vi ser og oplever. Hvad føles der når vi ser på dyret (det følelsesmæssige element og det erfaringsbasserede element) 
- Læring om hvirvelløse dyr: At kunne bruge fag begreber om dyret altså ben, øjne, følehorn, æg og camouflage osv. (det kognitive element)
Fødekæder: Ved at observere vandrende pinde kan børn få en forståelse af hvordan de er en vigtig del af fødekæden og hvordan de påvirker andre organismer. Hvad spiser de og hvem spiser dem. (det kognitive element)
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
Jeg har valgt et terrarie som er ca. 30x30 cm da det er passende størrelse for flere arter. Det bliver placeret i et roligt område uden for direkte sollys og træk. Da de vandrende pinde er gode til at kamuflere sig, prøver jeg at få terrariet til et ligne deres naturlige levesteder så meget som muligt. Det gør jeg ved at bruge grene, kviste og blade til at skabe et miljø der ligner tropiske og subtropiske skove. Jeg sørger for et varmt og fugtigt miljø, da de vandrende pinde kommer fra tropiske områder. Ved at indrette terrariet så naturtro som muligt, giver jeg min målgruppe gode forudsætninger for læring, da der kan tales om hvordan de i virkeligheden lever og hvilke levebetingelser der er de mest ideelle for dem.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
Habitater og levesteder: Hvor vandrende pinde normalt lever og hvordan deres habitat påvirker deres adfærd og overlevelse
Økologisk sammenhæng: Hvordan vandrende pinde påvirker andre planter og dyr
- Læring om bæredygtighed: Hvordan energi og næringsstoffer bevæger sig gennem økosystemet
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
- Hvad bliver der observeret, hvad kan de få øje på. 
- At forudsige, hvad tror de der vil ske. 
- At de anvender overstående naturfaglige begreber
- Bliver der en øget interesse for andre hvirvelløse dyr i deres omgivelser, kan de kende forskelle og ligheder med dyret på dyreholdet og andre dyr der kan findes
- Tages der initiativ til at stille spørgsmål og til at udføre eksperimenter, hvad vil de gerne vide mere om. 
- Hvordan interageres der med dyret - er de bange for den, tryg ved den, hvad er det der gør at de er bange/trygge? At de bliver bevidste om deres egen rolle når de interagere med dyret, sætter ord på og kommunikere om det. (det følelsesmæssige element)

Litteratur:
Jordt Jørgensen, N. (2023). Hanedød og æggemassakre. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 26-42 af 175)
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis

Kommentarer

  1. Skal du have kun én, et par eller måske endda flere vandrende pinde?

    Jeg er spændt på at følge med og se, hvordan der tages imid de vandrende pinde.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...