Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold uge 6 Opgave A - Sabrina

 Dyreholdsopgave

                                                                       Vandrende pinde


Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borger gruppe

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
Vi vælger en målgruppe med børn og unge på ca.10-20 år, målgruppen er børn og unge indenfor specialområdet. Mit dyrehold er hvirvelløse dyr, nærmere betegnet vandrende pinde. Jeg er nysgerrig på om der kan skabes rammer for målgruppen for hvad et dyr er. Målgruppen i denne alder har som oftest allerede et forhold til hvirvelløse dyr, da mange mennesker ser smådyr som noget der godt kunne undværes, hvor det ved andre er uvidenhed, utryghed eller dårlige oplevelser med smådyr, som har udviklet sig til en fobi. (Ejby-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 109) Børnehave børn har som ofte endnu ikke udviklet utryghed for disse dyr og derfor kan de være mere modtagelig og nysgerrige. Dette er også noget jeg gerne vil kigge nærmere på, forskellen på håndteringen og opfattelsen af dyret, de små kontra de store børn. 
Et dyrehold kan give børn mulighed for at opleve naturen på nært hold. De kan observere dyret, forstå deres adfærd og lære om økosystemer. At kunne tage ansvar for et dyrehold giver børn mulighed for at udvikle følelsesmæssig tilknytning og omsorg, der læres om ansvar, empati og respekt for levende væsener, hvor der læres om at se verden fra dyrets perspektiv og ikke sit eget. Der gives tid til at undersøge, undrer sig, reflektere før vi springer til handling (Jordt Jørgensen, N. 2023)
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 
Ved at observere vandrende pinde og deres interaktioner kan målgruppen lære om:
- Kommunikative færdigheder - de sproglige perspektiver, og evnen til at kunne se nøje efter og tale om det vi ser og oplever. Hvad føles der når vi ser på dyret (det følelsesmæssige element og det erfaringsbasserede element) 
- Læring om hvirvelløse dyr: At kunne bruge fag begreber om dyret altså ben, øjne, følehorn, æg og camouflage osv. (det kognitive element)
Fødekæder: Ved at observere vandrende pinde kan børn få en forståelse af hvordan de er en vigtig del af fødekæden og hvordan de påvirker andre organismer. Hvad spiser de og hvem spiser dem. (det kognitive element)
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
Jeg har valgt et terrarie som er ca. 30x30 cm da det er passende størrelse for flere arter. Det bliver placeret i et roligt område uden for direkte sollys og træk. Da de vandrende pinde er gode til at kamuflere sig, prøver jeg at få terrariet til et ligne deres naturlige levesteder så meget som muligt. Det gør jeg ved at bruge grene, kviste og blade til at skabe et miljø der ligner tropiske og subtropiske skove. Jeg sørger for et varmt og fugtigt miljø, da de vandrende pinde kommer fra tropiske områder. Ved at indrette terrariet så naturtro som muligt, giver jeg min målgruppe gode forudsætninger for læring, da der kan tales om hvordan de i virkeligheden lever og hvilke levebetingelser der er de mest ideelle for dem.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
Habitater og levesteder: Hvor vandrende pinde normalt lever og hvordan deres habitat påvirker deres adfærd og overlevelse
Økologisk sammenhæng: Hvordan vandrende pinde påvirker andre planter og dyr
- Læring om bæredygtighed: Hvordan energi og næringsstoffer bevæger sig gennem økosystemet
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
- Hvad bliver der observeret, hvad kan de få øje på. 
- At forudsige, hvad tror de der vil ske. 
- At de anvender overstående naturfaglige begreber
- Bliver der en øget interesse for andre hvirvelløse dyr i deres omgivelser, kan de kende forskelle og ligheder med dyret på dyreholdet og andre dyr der kan findes
- Tages der initiativ til at stille spørgsmål og til at udføre eksperimenter, hvad vil de gerne vide mere om. 
- Hvordan interageres der med dyret - er de bange for den, tryg ved den, hvad er det der gør at de er bange/trygge? At de bliver bevidste om deres egen rolle når de interagere med dyret, sætter ord på og kommunikere om det. (det følelsesmæssige element)

Litteratur:
Jordt Jørgensen, N. (2023). Hanedød og æggemassakre. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 26-42 af 175)
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis

Kommentarer

  1. Skal du have kun én, et par eller måske endda flere vandrende pinde?

    Jeg er spændt på at følge med og se, hvordan der tages imid de vandrende pinde.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o