Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold - Planlægning af aktiviteter med hund i pædagogisk praksis (Heidi)

 



Præsentation af hunden

Steriliseret tæve, schæferhund, på 2 år, som er optaget på uddannelse til terapihund ved Trinitas.

Samtidigt er hun indkaldt til session som læsehund i april og endelig certificering i efteråret 2024.


Aktivitet
Vendespil /huskespil med hundesprog.
(Tilladelse er på plads jf aftale med copyright-indehaver)
Når man får stik, snakker man sammen om, hvad illustrationen viser.
Hvad betyder det?
Er det mon en glad eller en skræmt eller en sur hund?
Er det en god idé at gå hen til hunden?
 osv.





Læsehund

Forløb med dyslektisk dreng.

Inden opstart mødes hundefører og dreng til en snak om almen omgang med hunde, do and don´t ift hundesprog o.a.
Vi spiller vendespillet.

Vi mødes hver anden uge i en time ad gangen. 
Drengen læser for hunden i de første 15 minutter.
Derefter øver drengen tricks med hunden. 
Til slut fælles gåtur cirka 15-20 minutter.

Forløbet afsluttes efter 8 uger. 
Målet er, at drengen kan vise andre unge, hvilket trick han har lært hunden. 



Terapihund

Hunden er med på job som ro-giver en gang om måneden i et på forhånd aftalt tidsrum. 
Der gives mulighed for, at hunden kan trække sig og have "helle".
Hunden er maks på arbejde en time ad gangen, men kan afbrydes tidligere ved behov.
Det er vigtigt at mærke stemningen i huset, blandt børn/unge, samt læse hundens signaler. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024