Friluftstur februar 2024
Praktisk info
Studiegruppen mødes torsdag d. 1/2 2024 kl.10:00 ved Drenderup Skov Shelterplads
beliggende på Vamdrupvej 18, 6580 Vamdrup.
Drenderup
Shelterplads | Naturstyrelsen - Book shelters, lejrpladser og ly
På Shelterpladsen er der adgang til overdækket bålhus inklusiv integrerede shelters, med plads til 15 personer. Pladsen er beliggende midt i Drenderup Skov. På pladsen findes både bål-/grillplads samt bord-bænksæt under
tag.
Der er adgang til multtoilet – man skal dog selv medbringe toiletpapir og håndsprit.
Det er tilladt at sanke træ fra skovbunden til brug på
bålpladsen. Vi medbringer for en sikkerheds skyld eget, tørt brænde, da det har regnet dagene op til turen.
Shelterpladsen kan forhånds-bookes. Hvis ingen har booket pladsen er det dog tilgængeligt for alle,
der har lyst til at slå sig ned for en kortere eller længere stund - måske blot
for et kort rast omkring bålstedet eller for en enkelt overnatning.
Om stedet:
· Helårsåbent
Døgnåben
Ikke handicapegnet
Shelter
Mulighed for bookning
Plads til 12-15 personer
Ansvarlig enhed:
Naturstyrelsen
Trekantsområdet
Egne refleksioner FØR turen
Arbejdsspørgsmål
At du afprøver dig selv under primitive forhold.
(Hvad er det konkret du afprøver?)
Jeg har allerede testet mig selv under primitive forhold.
Jeg har boet fire år i Nuuk og oplevet primitive jagt- og fisketure i de grønlandske fjelde, weekendture til Qooqqut Nuan, ugelange ophold i fjeldene ved Kapisilit samt2 døgns uforudset nødhavn midt i isfjorden nord for Nuuk.
Jeg har tilbragt små 50 timer siddende på den bare jord i Kolmården Djurpark i Sverige. Først et kort oplæg ved Runar Næss, derefter møde og sam-hylen med svenske ulve.
Jeg har ærlig talt lidt svært ved at finde på nye primitive tests at udføre på en shelterplads ved Kolding.
At du reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv.
(Hvilken pædagogisk tilgang?)
Mit eget natursyn læner sig op ad det økocentriske, men med træk fra zoocentriske.
OBS Individet har sjældent ét fundamentalistisk natursyn. Forskellige natursyn kan komme til udtryk (fx via holdninger og handlinger) alt efter situation og kontekst. (Edlev, 2015, s. 354-356)
(Hartmeyer & Præstholm, 2021)
(Hartmeyer & Præstholm, 2021, s. 8)
(Stokholm, u.å.)
Jeg stiler efter reel deltagelse, med plads til legitim perifer deltagelse, hvor en del af min målgruppe ville befinde sig.
Ejby-Ernst mener ikke at pædagoger skal ‘skolificere’ deres arbejde, men i stedet på anden vis hjælpe
barnet et niveau videre fra, hvad det selv er i stand til (dvs NUZO).
Fx vil brugen af udtryk som ‘pigefisk’ og ‘småkravl’ eller forklaring om planters vækst på samme måde som børns egen og helt undlade at omtale
fotosyntesen i planters blade holder barnet på dets nuværende vidensniveau. Der sker således hverken en sprogligt eller indholdsmæssigt udvikling. Hvor nogen taler om ‘Disneyficerer’ af naturen, omtaler Ejby-Ernst det som ‘menneskeliggørelse.
Det er naturligvis helt okay, hvis man som pædagog ikke ved alt, men så kan man kompensere med en ægte deltagende og eksperimenterende tilgang samt viden om,
hvor og hvordan man kan finde svar. (Bergholdt, 2019, s. 90) Det er en af mine forcer i pædagogisk arbejde: at være en autentisk voksen med ægte interesse og indlevelse, som deltager med en eksperimenterende tilgang.
Hvis man vil gøre en forskel,
må man først gøre sig klart, hvor man vil hen.
Hvad er rigtigt og
forkert?
Og i forhold til naturformidling: Hvad er dit eget natursyn?
At kunne undres og
eksperimentere sammen med andre (brugergruppen) er en faglig dyd og kan være en
glimrende tilgang til opmærksomhed, udvikling og læring. Det er som sagt helt
o.k. – ja, til og med yderst normalt – at der er ting, man ikke kan eller ved.
Men jo mere du kan, ved og tør, desto større chance er der for, at du kan ramme
deltagernes ønsker og behov.
De seneste år har der været fokus på en didaktik med udgangspunkt i en udforskende og undersøgende arbejdsmetode. Tilgangen er inspireret af det engelske begreb ‘inquiry, som på dansk kan kaldes undersøgelsesbaseret tilgang. (Bergholdt, 2019, s. 327)
En undersøgelsesbaseret
tilgang kan bidrage til at skabe sammenhæng og helhed i
naturvidenskabelige undersøgelsesmetoder. Dette gør sig gældende hele vejen igennem uddannelsessystemet, lige fra vuggestue til efteruddannelse. Ofte vil de aktiviteter længere fremme i uddannelsessystemet forme sig som længerevarende eksperimenter og analyser. En undersøgende tilgang
i børnehøjde vil være præget af dialog mellem deltagere og pædagog i en form for
undersøgende aktivitet.
Pædagogen igangsætter aktiviteten ved at lægge op til refleksion og forudsigelse via refleksive spørgsmål. Gradvist vil deltagernes egne forudsigelser tage over, baseret på forforståelse og erfaring,
uden nogen større hjælp fra pædagogen.
Første gang en undersøgende aktivitet igangsættes med målgruppen, kan det være svært for dem at undre sig og lave hypoteser.
Tilgangen er ny og uvant, men forskning viser, at øvelse gør mester.
En undersøgelsesbaseret
tilgang giver mulighed for at:
• Øve sprog og sætte ord på verden (begrebsudvikling)
• Træne motoriske
færdigheder
• Øve samarbejde
• Opleve at fejle – og komme
igen
• Øve sig i at tænke i
årsagssammenhænge
• Træne metakognitiv
tænkning
Naturvidenskabelige ord og
begreber hjælper os til at forstå og beskrive vores verden og virkelighed. Ved at
høre naturvidenskabelige ord og begreber, kan man få indsigt i og finde
ud af, hvad de betyder. I forbindelse med en undersøgelsesbaseret
aktivitet er det vigtigt, at målgruppen får egne erfaringer og erkendelser,
som understøtter deres begrebsudvikling.
At du tilegner dig kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur.
(Hvilke kompetencer vil du arbejde med udviklingen af?)
Jeg har efterhånden planlagt og afviklet flere friluftsture, både alene, med familien og med min arbejdsplads. Jeg har derfor oparbejdet en del erfaringer og kompetencer, som jeg tænker kan komme i spil.
Min største frygt er faktisk, at jeg hænger fast i gamle mønstrer. At mine egne erfaringer og forforståelse bliver en hæmsko, som afholder mig fra nye impulser.
Godt skrevet!
SvarSlet