Gå videre til hovedindholdet

Friluftstur - Egne refleksioner EFTER (Heidi)

 
Jeg er blevet meget opmærksom på, hvor meget jeg nyder det natur-terapeutiske element ved at færdes alene i skoven. At tillade mig selv at blive opslugt af detaljer og turde følge min intuition. At ligge på ryggen og stirre op i trækronerne, skimte den blå himmel, eller lede efter de små tegn som afslører det rige dyreliv i skovens stille dyb.


Arbejdsspørgsmål


Hvilke muligheder for deltagelse og samarbejde oplevede du at turen lagde op til, såvel i planlægning som i gennemførelsen?
Og understøttede den form, I havde valgt for turen, dette? 

Den fælles friluftstur byggede på samarbejde og synkronisering af forskellige delelementer, som fx at samle spiselige godter fra naturens forrådskammer, lave mad over bål og kreere hjemmelavede optændingsblokke.
Vi havde samstemt hjemmefra og fordelt opgaverne imellem os ud fra interesser og ønsker.  Alle bidrog således i både planlægningen og den praktiske udførelse. 

Oplevede du at turen skabte nye rammer for sproglig såvel som kropsligt samarbejde, deltagelse og kommunikation?

Undervejs måtte vi løbende samarbejde og deltage i åben dialog og praktiske gøremål, da vi helt bevidst ikke havde planlagt alt ned i mindste detalje. Dette for ikke at begrænse os eller låse os fast hjemmefra. 
Det er naturligvis en anden måde at samarbejde og kommunikere, end vores vanlige kontakt- og samarbejdsform, som hviler på et digitalt fundament. Dermed kan man med rette sige, at der var tale om nye rammer for sproglig og kropsligt samarbejde, deltagelse og kommunikation. 

Kunne turen tilrettelægges så der blev mere af det? 

En friluftstur kunne let planlægges med flere aktiviteter og en overnatning eller to.
Det ville give anledning til flere aspekter af samarbejde og tilpasning imellem studiegruppens individuelle medlemmer. 

Hvilken betydning havde naturen/omgivelserne for din oplevelse af turen, var der særlige oplevelser/naturoplevelser/stjernestunder?

Jeg havde på forhånd et ønske om IKKE at planlægge alt i detaljer, idet jeg tidligere har planlagt og afholdt lignende friluftsture af flere dages varighed. Jeg var meget nysgerrig på en friluftsaktivitet uden en fastlagt rettesnor og et manuskript. De gode stunder og fælles refleksioner udspillede sig netop, når vi turde give slip på planerne og blot være tilstede i nuet, i naturen. Stjernestunderne opstod for mig, når jeg lod mine sanser suge indtryk og tillod mig selv at handle spontant på stimuli og indskydelser. 

Som jeg nævnte i mine forudgående refleksioner, så var jeg optaget af tanken om at naturen og friluftsliv kan være et mål i sig selv. Denne teori synes jeg, mine egne oplevelser understøtter. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024