Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Lytte vandring
Lytte vandring den 17 februar 2024 |
Lytte vandring den 12 februar 2024
Jeg tager to børn med ud på min biotop hvor vi skal prøve en lytte vandring gennem området. Børnene er 5 og 7 år. Formålet er at vække fascination og interesse for fugle og andre lyde i naturen og ikke er børnene skal tilegne sig en dybere indsigt i hvordan "fuglevidenskaben" hænger sammen. (Ejbye Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 131-145)
Børnene bliver introduceret for at vi skal på en vandring hvor vi skal lytte til alt ude i naturen, de får nogle eksempler på hvad det kunne være, fx. fuglenes sang, vinden i træerne osv. Ellers er rammerne ret frie, da jeg også ønsker at de får en anden opmærksomhed og nysgerrig på det at lytte efter i naturen. Jeg er nysgerrig på at finde ud af, hvad der sker når jeg skærper børnenes høresans bevidst, frem for hvis det havde været en anden tur i skoven, hvor de på forhånd havde fået at vide "vi skal på gåtur i skoven".
SMTTE-Model over lytte vandring:
Sammenhæng:
Jeg ønsker at udvikle børnenes sans for lyde og opmærksomhed på naturens lydlandskab, vandringen foregår på min biotop, da der er et stisystem som går langs bækken og igennem skoven. Ved at opleve naturen gennem lyd, håber jeg at kunne øge deres opmærksomhed og nysgerrighed på det de hører.
Mål:
Børnene skal kunne identificere forskellige naturlig lyde under vandringen - det kan både være den rislende bæk, vinden der får fat i bladene, fugle, dyr der kravler i skovbunden osv.
Tegn:
Jeg vil observere på om børnene identificere de forskellige fuglelyde, vinden i træerne og andre naturlige lyde. Tager børnene selv imitativt til noget eller bliver de selv nysgerrige på noget
Tiltag:
Jeg tager børnene med ud i naturen og introducere dem til lytte vandringer. Jeg vil eventuelt bruge en FugleApp som kan identificere hvilken fugl der synger, eller hvilke fugle vi finder.
Evaluering:
Børnene er begyndt at genkende lyde og udtrykke deres oplevelser
Jeg evaluere ved at lytte til børnenes beskrivelser og observere deres reaktioner
Den 17 februar 2024
Efter turen:
Hvordan var oplevelsen:
Det var en god oplevelse. Aktiviteten blev afholdt på en dag, hvor der var høj solskin og temperaturen var ganske lun.
Børnenes reaktioner og observationer:
Da vi gik ned af mod biotoppen sagde den mindste på 5 år at han kunne høre vandet, pigen på 7 sagde at hun kunne høre fuglene. Vi stod og lyttede og jeg spurgte dem hvor mange forskellige fugle de kunne høre, de lyttede igen efter og talte de forskellige fuglelyde, de kom frem til at de kunne høre mindst 3 forskellige fugle. De begyndte at kigge rundt i skoven, for at se om de kunne få øje på dem. De begyndte at tale med hinanden om at det kunne være sjovt hvis de kunne høre en spætte, de begyndte derefter at lege de var spætter der hakkede i træerne, derefter kunne vi kigge på træerne og se om vi kunne få øje på steder hvor spætten måske havde sat, de kunne se at højt oppe i træerne var der huller og barken var manglende.
Sammenhæng med målet:
Børnene fik på turen øje for mange lyde, både bækken, fuglene og de begyndte også at videreudvikle på det, da de begyndte at tale om de mon ville kunne høre smådyr i skovbunden, fx biller, bænkebider og tusinde ben. De stod og lyttede og fandt ud at det kunne de nok ikke, da dyrene ville være for små til at de kunne høre dem, den store på 7, kom derfor frem til at de blev nødt til at løfte træstammer og grene i skovbunden for at lokke dem frem, på den måde fandt de flere forskellige dyr. Da de endnu ikke kunne se bækken, men de kunne fortælle at det var vand de kunne høre, svarede de at det kunne være det var en å eller havet, eller måske en sø.
Konklusion:
Børnene kunne identificere de forskellige lyde vi mødte på biotoppen, det der var mest spændende var at se hvordan de videreudviklede på de lyde de hørte, legede sig ind i det og hvordan de begyndte selv at undersøge området ved at være nysgerrig på hvilke dyr der ville kunne gemme sig under træerne i skovbunden.
Sjov og intressant aktivitet
SvarSlet