Gå videre til hovedindholdet

Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Lytte vandring

 

Pædagogisk aktivitet på biotoppen - Lytte vandring

Lytte vandring den 17 februar 2024


Lytte vandring den 12 februar 2024
Jeg tager to børn med ud på min biotop hvor vi skal prøve en lytte vandring gennem området. Børnene er 5 og 7 år. Formålet er at vække fascination og interesse for fugle og andre lyde i naturen og ikke er børnene skal tilegne sig en dybere indsigt i hvordan "fuglevidenskaben" hænger sammen. (Ejbye Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 131-145)

Børnene bliver introduceret for at vi skal på en vandring hvor vi skal lytte til alt ude i naturen, de får nogle eksempler på hvad det kunne være, fx. fuglenes sang, vinden i træerne osv. Ellers er rammerne ret frie, da jeg også ønsker at de får en anden opmærksomhed og nysgerrig på det at lytte efter i naturen. Jeg er nysgerrig på at finde ud af, hvad der sker når jeg skærper børnenes høresans bevidst, frem for hvis det havde været en anden tur i skoven, hvor de på forhånd havde fået at vide "vi skal på gåtur i skoven". 

SMTTE-Model over lytte vandring:

Sammenhæng:
Jeg ønsker at udvikle børnenes sans for lyde og opmærksomhed på naturens lydlandskab, vandringen foregår på min biotop, da der er et stisystem som går langs bækken og igennem skoven. Ved at opleve naturen gennem lyd, håber jeg at kunne øge deres opmærksomhed og nysgerrighed på det de hører.

Mål:
Børnene skal kunne identificere forskellige naturlig lyde under vandringen - det kan både være den rislende bæk, vinden der får fat i bladene, fugle, dyr der kravler i skovbunden osv. 

Tegn:
Jeg vil observere på om børnene identificere de forskellige fuglelyde, vinden i træerne og andre naturlige lyde. Tager børnene selv imitativt til noget eller bliver de selv nysgerrige på noget

Tiltag:
Jeg tager børnene med ud i naturen og introducere dem til lytte vandringer. Jeg vil eventuelt bruge en FugleApp som kan identificere hvilken fugl der synger, eller hvilke fugle vi finder.

Evaluering:
Børnene er begyndt at genkende lyde og udtrykke deres oplevelser
Jeg evaluere ved at lytte til børnenes beskrivelser og observere deres reaktioner


Den 17 februar 2024

Efter turen: 

Hvordan var oplevelsen:
Det var en god oplevelse. Aktiviteten blev afholdt på en dag, hvor der var høj solskin og temperaturen var ganske lun. 

Børnenes reaktioner og observationer:
Da vi gik ned af mod biotoppen sagde den mindste på 5 år at han kunne høre vandet, pigen på 7 sagde at hun kunne høre fuglene. Vi stod og lyttede og jeg spurgte dem hvor mange forskellige fugle de kunne høre, de lyttede igen efter og talte de forskellige fuglelyde, de kom frem til at de kunne høre mindst 3 forskellige fugle. De begyndte at kigge rundt i skoven, for at se om de kunne få øje på dem. De begyndte at tale med hinanden om at det kunne være sjovt hvis de kunne høre en spætte, de begyndte derefter at lege de var spætter der hakkede i træerne, derefter kunne vi kigge på træerne og se om vi kunne få øje på steder hvor spætten måske havde sat, de kunne se at højt oppe i træerne var der huller og barken var manglende. 

Sammenhæng med målet:
Børnene fik på turen øje for mange lyde, både bækken, fuglene og de begyndte også at videreudvikle på det, da de begyndte at tale om de mon ville kunne høre smådyr i skovbunden, fx biller, bænkebider og tusinde ben. De stod og lyttede og fandt ud at det kunne de nok ikke, da dyrene ville være for små til at de kunne høre dem, den store på 7, kom derfor frem til at de blev nødt til at løfte træstammer og grene i skovbunden for at lokke dem frem, på den måde fandt de flere forskellige dyr. Da de endnu ikke kunne se bækken, men de kunne fortælle at det var vand de kunne høre, svarede de at det kunne være det var en å eller havet, eller måske en sø.

Konklusion:
Børnene kunne identificere de forskellige lyde vi mødte på biotoppen, det der var mest spændende var at se hvordan de videreudviklede på de lyde de hørte, legede sig ind i det og hvordan de begyndte selv at undersøge området ved at være nysgerrig på hvilke dyr der ville kunne gemme sig under træerne i skovbunden. 







Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024