Gå videre til hovedindholdet

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

 








Hvad er en plante:

Generel definition af en plante: 

"Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"  (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf)

Hvad er et frø:

Generel definition af et frø:

"Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring)


Plantens forskellige dele:

De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet. 

Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden, 

Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt.

Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese.


Formeringsformer:

Kønnet formering: Bestøvning

Ukønnet: Podning eller stikling


Dyrkningsforhold

Potter: Bruger man potter til at forspire, skal man være opmærksom på, at ler - og keramik potter holder på fugten. Planter man derimod i plasticpotter eller fiberpotter, er det nemmere at styre fugtigheden i jorden.

Drivbænke: Drivbænke er det jeg har brugt til at forspire nogle af mine frø. Det er spirebakker med mange rum, så der er plads til mange spirer. De kan genanvendes og kan fungerer både med og uden tag.

Vanding, gødning og temperatur:

Det er vigtigt at kende til spirernes næringsbehov, da både for meget og for lidt, af det hele kan gøre at spirerne ikke bliver til noget. Vandmængden skal være den rigtige, for lidt vand, så tørrer de ud, og for meget vand så drukner de. Man skal også kende til det lysforhold og temperatur den enkelte spire skal have. Bruger man en god spirejord, er der den gødning i, som de har behov for.


Kredsløb fra en plante i hver kategori:






















Kommentarer

  1. Hej Randi.
    Tak for dit indlæg, med finde illustrationer til sidst. Måske du i afsnit 3 skulle skrive "de fleste planter kendestegnes ved" (jf. Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015. s. 84)?
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024