Gå videre til hovedindholdet

Randi - Friluftlivstur / Egne refleksioner



Turen går til Drenderup skov og shelterplads ved Vamdrup

Torsdag d 1/2 - 2024


Drenderup skov er en offentlig skov ejet af naturstyrelsen. Som kortet viser, er der en shelterplads ca. i midten af området. Drenderup skov er løvskov på frugtbar moræne med eg, ask, bøg, en del gamle egebevoksninger, og der er mindre områder med nåletræer. Da skoven ligger på et fugtigt terræn, er den gennemskåret af nogle dybe grøfter. Stedet var oplagt til vores friluftlivstur, da den havde de ting, vi skulle brug: Bålhytte/bålplads til at lave mad, shelter hvis der skulle overnattes og skoven tæt på, da det var der, vi gerne ville afprøve noget af det vi, i gruppen og selv var blevet nysgerrige på.




Mine refleksioner inden turen med udgangspunkt i arbejdsspørgsmålene

 At du afprøver dig selv under primitive forhold (Hvad er det helt konkret, du afprøver?)

Jeg gjorde mig ikke rigtig nogle tanker om, hvilke prøvelser der kunne være, for mig ifm. vores friluftlivstur, da jeg har haft mine prøvelser ud i det primitive liv og under primitive forhold ved at bo og opholde mig på gaden i næsten 1 år 
Selvom jeg ikke havde gjort mig nogle tanker om de prøvelser, der kunne dukke op ved os alle, var jeg meget bevidst om, at det her var en fælles tur, og at alle nok ikke havde det som mig, så blev noget af turen en prøvelse for en af de andre i gruppen, så, var det som sagt, en fælles tur, så ingen skulle føle, at de stod alene. 
Det der opleves primitivt for mig, opleves måske ikke primitiv for dig - uanset om det er inden eller udendørs.
Sammenligner jeg de primitive forhold fra dengang med de prøvelser dagen i dag bød på, så vælger jeg til hver en tid en tur til Drenderup skov med min studiegruppe, også selvom de primitive forhold byder på ringe toilet muligheder, ingen rindende vand eller mudder i skoene.
- MEN det er sådan jeg definerer det, en anden ville måske føle det som én stor prøvelse at være på sådan en tur, hvis man ikke er vant til at lave noget eller opholde sig i naturen - og DET er ok!



At du reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv. (Hvilken pædagogisk tilgang? Inddrag den læste litteratur?  






At du tilegner dig kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur (Hvilke kompetencer vil i arbejde med udviklingen af...)







                             Mine refleksioner under turen

Jeg var meget glad for, at vi ikke havde planlagt vores tur mere, end vi havde gjort. De vigtigste og de praktiske ting, der skulle være styr på, havde vi delt ud imellem hinanden.
Selvom vi ses sjældent, og det næsten altid er med teknologi vi mødes, så følte jeg, at denne tur "kunne noget"
Der var ingen plan, men vi fandt hurtigt ud af hvordan vi skulle begå os rundt i skoven. Til at starte med, gik vi alle 4 sammen, så tæt at vi kunne se og snakke med hinanden, hvorefter vi ganske naturligt trak os væk fra hinanden, og begav os ud på hver vores vej. Da jeg i forvejen opholder mig meget ude i naturen, og bruger den, for mig, på en sanselig og beroligende måde, var det dejligt at være sig selv, og kunne "dykke ned" i alt det området gav, uden støj fra andet -  ikke fordi jeg ikke ville være sammen med de andre, men der var en indbyrdes forståelse for, at nu gik vi hver især ud for at udforske skoven, men vi havde alle det samme mål - vi skulle finde forskellige spiselige ting fra skoven, om end årstiden ikke lige var til det, hvilket vi godt vidste, men så fandt vi andre ting, vi blev nysgerrige på, og som vi delte med hinanden, da vi igen var samlet.
Tilbage ved shelteren begyndte vi at tænde op og finde det frem, der skulle tilberedes. Her gik vi også bare i gang med det, der var vores område, imens vi snakkede om hvad vi havde oplevet på vores egen sansetur.

Imens vi er der, er der også en børnehave, en speciel børnehave, som den ene af pædagogerne gjorde meget ud af at fortælle os. De var naturlig nysgerrige. og spurgte hvad vi lavede - børnene fik svar fra os, men pædagogerne havde så travlt med at genne dem rundt, og skælde ud på dem så de gik rigtigt. Der var ikke tid, eller lyt til, at børnene skule indvies mere i det,
Senere kunne vi høre dem i skoven, hvor der blev grinet og pjattet med fornemmelse af, at der var der rum til den frie leg kunne udfolde sig
Efterfølgende snakkede vi om, hvordan vi havde opfattet det der skete.
Imens maden blev tilberedt, fik vi også snakket om, hvor mange ting man kunne lave, imens man ventede - og hvad man i det hele taget kan lave i skoven.

Da vi spiste, sad jeg og reflekterede over, hvordan dagen havde formet sig indtil nu og blev fyldt med taknemmelighed over, at dagen forløb så godt som den gjorde, at vi faktisk, på den fineste måde, havde givet hinanden rum til at udforske og sanse det vi ville.



Min refleksion efter turen med udgangspunkt i arbejdsspørgsmålene
 



 











Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024