Gå videre til hovedindholdet

Randi - Friluftlivstur / Egne refleksioner



Turen går til Drenderup skov og shelterplads ved Vamdrup

Torsdag d 1/2 - 2024


Drenderup skov er en offentlig skov ejet af naturstyrelsen. Som kortet viser, er der en shelterplads ca. i midten af området. Drenderup skov er løvskov på frugtbar moræne med eg, ask, bøg, en del gamle egebevoksninger, og der er mindre områder med nåletræer. Da skoven ligger på et fugtigt terræn, er den gennemskåret af nogle dybe grøfter. Stedet var oplagt til vores friluftlivstur, da den havde de ting, vi skulle brug: Bålhytte/bålplads til at lave mad, shelter hvis der skulle overnattes og skoven tæt på, da det var der, vi gerne ville afprøve noget af det vi, i gruppen og selv var blevet nysgerrige på.




Mine refleksioner inden turen med udgangspunkt i arbejdsspørgsmålene

 At du afprøver dig selv under primitive forhold (Hvad er det helt konkret, du afprøver?)

Jeg gjorde mig ikke rigtig nogle tanker om, hvilke prøvelser der kunne være, for mig ifm. vores friluftlivstur, da jeg har haft mine prøvelser ud i det primitive liv og under primitive forhold ved at bo og opholde mig på gaden i næsten 1 år 
Selvom jeg ikke havde gjort mig nogle tanker om de prøvelser, der kunne dukke op ved os alle, var jeg meget bevidst om, at det her var en fælles tur, og at alle nok ikke havde det som mig, så blev noget af turen en prøvelse for en af de andre i gruppen, så, var det som sagt, en fælles tur, så ingen skulle føle, at de stod alene. 
Det der opleves primitivt for mig, opleves måske ikke primitiv for dig - uanset om det er inden eller udendørs.
Sammenligner jeg de primitive forhold fra dengang med de prøvelser dagen i dag bød på, så vælger jeg til hver en tid en tur til Drenderup skov med min studiegruppe, også selvom de primitive forhold byder på ringe toilet muligheder, ingen rindende vand eller mudder i skoene.
- MEN det er sådan jeg definerer det, en anden ville måske føle det som én stor prøvelse at være på sådan en tur, hvis man ikke er vant til at lave noget eller opholde sig i naturen - og DET er ok!



At du reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv. (Hvilken pædagogisk tilgang? Inddrag den læste litteratur?  






At du tilegner dig kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur (Hvilke kompetencer vil i arbejde med udviklingen af...)







                             Mine refleksioner under turen

Jeg var meget glad for, at vi ikke havde planlagt vores tur mere, end vi havde gjort. De vigtigste og de praktiske ting, der skulle være styr på, havde vi delt ud imellem hinanden.
Selvom vi ses sjældent, og det næsten altid er med teknologi vi mødes, så følte jeg, at denne tur "kunne noget"
Der var ingen plan, men vi fandt hurtigt ud af hvordan vi skulle begå os rundt i skoven. Til at starte med, gik vi alle 4 sammen, så tæt at vi kunne se og snakke med hinanden, hvorefter vi ganske naturligt trak os væk fra hinanden, og begav os ud på hver vores vej. Da jeg i forvejen opholder mig meget ude i naturen, og bruger den, for mig, på en sanselig og beroligende måde, var det dejligt at være sig selv, og kunne "dykke ned" i alt det området gav, uden støj fra andet -  ikke fordi jeg ikke ville være sammen med de andre, men der var en indbyrdes forståelse for, at nu gik vi hver især ud for at udforske skoven, men vi havde alle det samme mål - vi skulle finde forskellige spiselige ting fra skoven, om end årstiden ikke lige var til det, hvilket vi godt vidste, men så fandt vi andre ting, vi blev nysgerrige på, og som vi delte med hinanden, da vi igen var samlet.
Tilbage ved shelteren begyndte vi at tænde op og finde det frem, der skulle tilberedes. Her gik vi også bare i gang med det, der var vores område, imens vi snakkede om hvad vi havde oplevet på vores egen sansetur.

Imens vi er der, er der også en børnehave, en speciel børnehave, som den ene af pædagogerne gjorde meget ud af at fortælle os. De var naturlig nysgerrige. og spurgte hvad vi lavede - børnene fik svar fra os, men pædagogerne havde så travlt med at genne dem rundt, og skælde ud på dem så de gik rigtigt. Der var ikke tid, eller lyt til, at børnene skule indvies mere i det,
Senere kunne vi høre dem i skoven, hvor der blev grinet og pjattet med fornemmelse af, at der var der rum til den frie leg kunne udfolde sig
Efterfølgende snakkede vi om, hvordan vi havde opfattet det der skete.
Imens maden blev tilberedt, fik vi også snakket om, hvor mange ting man kunne lave, imens man ventede - og hvad man i det hele taget kan lave i skoven.

Da vi spiste, sad jeg og reflekterede over, hvordan dagen havde formet sig indtil nu og blev fyldt med taknemmelighed over, at dagen forløb så godt som den gjorde, at vi faktisk, på den fineste måde, havde givet hinanden rum til at udforske og sanse det vi ville.



Min refleksion efter turen med udgangspunkt i arbejdsspørgsmålene
 



 











Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o