Etiske overvejelser
Med alle former for dyrehold følger et
vist ansvar og forpligtigelse, som man skal være indstillet på og have oprigtig
interesse i…også på den lange bane. Dyrehold kræver tid, ro og overskud.
Man skal være klar til at løfte opgaverne, som kommer med det nye dyr; alt lige
fra rengøring og fodring, til at kende dyrets behov, sprog og generelle
pasningsvejledning.
Kilde: https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/kaeledyr-er-daarlige-julegaver
Nu vil nogen måske sige, at dyrehold
ikke behøves være et regelret kæledyr eller noget videre eksotisk. Det kunne jo
”bare” være indsamlede bænkebidere (små
grå krebsdyr med gæller, 29 forskellige arter i Dk, foretrækker mørkt og
fugtigt habitat, lever fx i skovbunden og i haver og huse).
Men alle dyr har fortjent et godt liv og bør aldrig være en påtvungen
gave eller forpligtigelse.
Peter
Schliemann fra foreningen Anima taler blandt andet om dyresyn og begrebet
dyrerettigheder:
”Mennesker bør ikke kun undgå negative oplevelser for dyrene (lidelse, smerte,
stress, angst etc.), men vi bør også fokusere på, at dyr har ret til positive
oplevelser (tryghed, glæde, lykke, positive forventninger).”
Kilde: https://inges-kattehjem.dk/wp-content/uploads/blade/2008-03-Aug.pdf
Schliemann
mener, at et positivt dyresyn og blik for dyrerettigheder ofte bliver afskrevet
som antropomorfisme eller disney-ficering, hvilket hentyder til, at man
fejlagtigt tillægger dyr menneskelige egenskaber.
Tidligere havde Aristoteles den tanke, at mennesket er et led i naturen, men ikke på lige fod med andre levende væsner. Ifølge Aristoteles, står mennesket højest i naturens hierakiske orden. Dyr eksisterer udelukkende for menneskers skyld, ligesom planter eksisterer for dyrenes skyld.
Aristoteles
beskriver forholdet således:
”Hvis naturen ikke gør noget ufuldstændigt eller uden formål, må konklusionen
være, at naturen har skabt alle dyrene af hensyn til mennesket.”
Kilde: Peter Sandøe ”Dyreetik” ssamf-ant-tidsskrift,+TA33_67.pdf
Ifølge
Aristoteles er alt i naturen formålsstyre.
Ethvert formål forudsætter noget, som i sig selv er et formål, men det
eneste, som kan være et formål i sig selv, er fornuften. Mennesket besidder fornuft, det gør dyr ikke,
ergo rangerer mennesket over dyrene. Det afgørende skel mellem mennesket og dyr
er ifølge Aristoteles menneskets evne til at styre sig selv på baggrund af
bevidste idealer om, hvad der er værd at stræbe efter, hvorimod dyr udelukkende
handler ud fra instinkt og drifter.
Aristoteles opfatter altså naturen som et hierarki.
Øverst er mennesket - eller helt konkret voksne, frie mænd, som menes i
besiddelse af en fornuftsbegavet sjæl.
Kvinder, børn og slaver besidder ikke i samme grad denne fornuftsbegavelse og
rangerer derfor længere nede i det naturlige hierarki.
Et trin under findes dyr, som trods alt besidder sanser og dermed en sansende
sjæl.
Endnu længere nede findes planterne, idet planters sjæl er vegetativ.
Nederst i hierarkiet findes døde ting, som slet ikke er i besiddelse af en
sjæl.
Kilde: Peter Sandøe ”Dyreetik” ssamf-ant-tidsskrift,+TA33_67.pdf
Descartes mente, at dyr er uden
bevidsthed og rent etisk rangerer på lige linje med planter og døde ting.
Descartes postulerede, at dyr blot er ”maskiner af kød og blod uden sjæl”.
Ifølge Descartes er dyr ren natur, blottet for sjæl og bevisthed, ude af stand
til at føle smerte eller ubehag. Descartes forklarer, at om end dyr evner at
orienterer sig ud fra sanserne, så er de ikke følende eller tænkende væsner,
idet sanseorganerne er biologiske organismer, som ikke forudsætter nogen form
for bevisthed.
Kilde: https://inges-kattehjem.dk/wp-content/uploads/blade/2008-03-Aug.pdf
Tilhængere af Descartes teorier tillod
sig at udøve dyreforsøg:
” Videnskabsmændene slog hunde uden at lade sig
påvirke det fjerneste, og de lavede grin med dem, der havde ondt af dyrene, som
om de følte smerte. De sagde, at dyrene var urværker; at de skrig, som de
udsendte, når de blev slået, var støjen fra en lille fjeder, som var blevet
rørt, men at der ikke i kroppen var nogen følelse. De sømmede de stakkels dyr
op på plader ved deres fire poter for at underkaste dem vivisektion med det
formål at se blodomløbet, hvilket var et stort diskussionsemne.”
Kilde: Peter Sandøe ”Dyreetik” ssamf-ant-tidsskrift,+TA33_67.pdf
Skønt der ikke foreligger evidens for,
at Descartes selv har deltaget i sådanne dyreforsøg, var han dog ikke i tvivl
om de etiske konsekvenser af hans opfattelse.
Descartes skriver følgende i et brev til brev til Henry More d. 5. februar,
1649 (citeret efter Singer & Regan):
”….. opfattelsen er ikke grusom mod
dyrene, men overbærende over for mennesker, idet den befrier dem fra mistanken
om en forbrydelse, når de spiser dyr eller slår dem ihjel"
Kilde: Peter Sandøe ”Dyreetik” ssamf-ant-tidsskrift,+TA33_67.pdf
Descartes mekaniske naturopfattelse og
dyresyn samt Aristoteles antropocentriske natursyn ligger meget langt fra mit
eget, som vel kan kaldes en blanding af det zoocentriske og det økocentriske
natursyn, hvor de to forskellige syn er mere eller mindre fremtrædende og med
forskellig vægtning, alt efter kontekst. I min optik har dyr en
selvstændig egenværdi, som danner basis for dyrerettigheder og almen respekt
for alle levende væsner. Desuden mener jeg, at naturen har værdig i sig selv,
og bør gives mulighed for at udfolde sig og udvikle sig på egne præmisser,
således naturen kan passe sig selv samt regulere og opretholde sig selv. Der er
dog tilfælde, hvor jeg mener, at en vis regulering kan have sin berettigelse.
Kilde: https://friluftsraadet.dk/files/media/document/5K_146779_friluftsr%C3%A5det-l%C3%A6ringsark_0.pdf
Dyrlæge Dorte Bratbo taler om,
hvorvidt dyrs følelser kan antages at være komplekse og avancere.
De fleste er villige til at købe ind på præmissen om, at dyr kan være
frygtsomme eller aggressive. Hvis vi formoder, at dyr har udviklet negative
følelser, må vi også kunne forholde os til en tese om, at de har udviklet
positive følelser og indre tilstande som fx behag, livsglæde og lyst.
Kilde: https://inges-kattehjem.dk/wp-content/uploads/blade/2008-03-Aug.pdf
Bratbo forklarer, at vi i dag har
bevæget os væk fra Descartes formodning, men selvom vi i dag er nået langt fra Descartes opfattelser,
så har vi alligevel bevæget os i en regning, hvor vi tror, at et nuanceret
følelsesliv er forbeholdt mennesker. Måske fordi vi er bange for at blive
beskyldt for antropomorfisme g disney-ficering, som er blevet nye skældsord. Bratbo
mener, at vi ikke kun skal stole på dét, vi kan se og måle, og at vores
målemetoder overhovedet ikke er gode nok.
Kilde: https://inges-kattehjem.dk/wp-content/uploads/blade/2008-03-Aug.pdf
Bratbo uddyber:
“Vi har længe anerkendt, at dyr kan være frygtsomme og føle smerte. Så hvorfor
skulle de egentlig ikke også kunne føle glæde og medfølelse. Mange mennesker
taler om, at man skal undgå at tillægge dyr menneskelige følelser. Det morsomme
er, at nogle af de mennesker, som ikke vil anerkende, at dyr kan være glade,
godt vil acceptere, at dyr kan være bange. Men hvis vi kan tillægge dyr den ene
slags følelser, hvorfor så ikke den anden? Set ud fra et evolutionært perspektiv,
så er pattedyr i besiddelse af de hjernestrukturer, som skal til for at kunne
føle, altså være emotionel. Og det ville da være underligt, hvis de positive
følelser ikke var udviklet hos dyrene, når de negative følelser såsom angst er.
Det vil da være mest rimeligt at antage, at disse ting blev udviklet
sideløbende. Måske føler dyr ikke i samme grad som os, men man kan som
udgangspunkt antage, at dyrene har samme slags følelser. Adfærd er jo trods alt
ikke kun et spørgsmål om at undgå smerte og lidelse; det er vel også i høj grad
et spørgsmål om, at dyrene har gode oplevelser og en tryg hverdag.”
Kilde: https://inges-kattehjem.dk/wp-content/uploads/blade/2008-03-Aug.pdf
På baggrund
af moderne tiders dyreetisk debat, mener de fleste mennesker nu, at det er
forkert at påføre dyr direkte smerte og unødig lidelse. Alligevel synes der at
være en underliggende opfattelse af menneskers etiske forrang frem for dyr.
Derved accepteres det i bred forstand som etisk forsvarligt at påføre dyr
lidelse, så længe det tjener til at afhjælpe menneskers lidelse. Fx ses
medicinske dyreforsøg som etisk forsvarlige, idet disse forsøg på sigt kan
redde menneskeliv. Ergo er det etisk forsvarligt at afholde dyr fra positiv
livskvalitet, så længe det tjener til at tilfredsstille menneskelige
interesser.
Kilde: Peter Sandøe ”Dyreetik” ssamf-ant-tidsskrift,+TA33_67.pdf
Og hér vender mine refleksioner
tilbage til opgaven om at etablere et påtvunget dyrehold for at tilfredsstille
en menneskelig interesse, i dette tilfælde kravene for en eksamensopgave. For er det
dyreetisk forsvarligt at etablere dyrehold i kortere eller længere tid, at
pålægge andre at holde dyr, uagtet oprigtig interesse eller engagement?
Kan man pålægge privatpersoner eller institutioner at anskaffe dyr alene på
baggrund af et læringsforløb op til en eksamen?
Hvis oprigtig interesse ikke er tilstede, kan man så sikre, at dyrene ikke
lider overlast eller mistrives på baggrund af manglende viden, færdigheder
eller tid?
Hvad skal der ske med dyrene bagefter?
Er det etisk forsvarligt at anskaffe dyr i en 6 måneders periode, blot for at
skille sig af med dem igen efter endt eksamen?
Jeg håber seriøst ikke at jeg har opfattet det korrekt, at man skal anskaffe et dyr i kort tid for at klare en eksamensopgave! Hvor er Dyrenes Beskyttelse henne i dette? Jeg bliver godt vred, hvis det er tilfældet!
SvarSletDyr ER dyrebare og intelligente. Sanselige og følsomme. Hvorfor mon vi bruger hunde og katte som terapi-dyr til folk som mig (PTSD)? Det er fordi det virker! Personligt har jeg katte. De sanser, når jeg har angstanfald, og de giver mig tegn ved at søge øjenkontakt og lægge en pote på mine hænder. Det gør de indtil jeg tager medicin og falder til ro.
Tanken om at nogle mennesker ser dyr som "projekter" til fx opgaver gør mig rasende! Også selvom det bare er en edderkop. Vær god ved dyr - bevis at du er et intelligent tænkende menneske ved at være hensynsfuld.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletHej Heidi - se mit svar på ItsLearning. Vh Ida
SletDenne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSlet