Gå videre til hovedindholdet

Friluftstur - Egne refleksioner UNDER (Heidi)

 


Shelterpladsen ved Drenderup Skov.


Beliggende i naturskønt område. 
Fine parkeringsforhold med stisystem til shelterpladsen. 
Bålhytte med sovepladser til 15 personer lå i læ tæt på skoven. 
Multtoiettet lå lidt tilbagetrukket. 


Vi havde planlagt en gåtur i skoven, for at lede efter spiselige ting. 
Vi havde forudset, at det nok ikke ligefrem ville vrimle med svampe, og dét fik vi ret i.
Vi måtte sande, at vores kendskab til spiselige ting fra vinter-skoven er minimal. Havde vi ikke været i besiddelse af en plan B og selv medbragt svampe og dej, så var vi døde af sult. 






Efter en fælles gåtur delte vi os op og gik på opdagelse i skoven hver for sig.
Det var en helt anden oplevelse. 
Sanserne kom virkelig på overarbejde. Skoven vrimlede med stimuli. 
Det var interessant, hvordan mit eget fokus ændrede sig. At vandre alene i skoven, i stilhed, og blive betaget af små detaljer. En lyd. Et spor i mudderet. En lille spire. Et grønt blad. Et ligge-spor.
Hvordan mon det føles at ligge hér i skovbunden? Hvordan opleves skoven fra dette perspektiv?



Et liggespor tæt på et dyreveksel med aftryk fra hjorte. 



Trætoppene set fra skovbunden.




  
Hjorte-ekskrementer






Jeg fandt ædespor fra egern ved foden af et træ. 











Her er en fugl blevet spist. Der er kun lidt fjer tilbage.



Ved siden af ses afføring fra en stor fugl.






En lille skov-bregne. 


Denne plante skal undersøges nærmere. 


En halvspist grankogle. 


Agern med "hatte".




Hvad mon der bor under det væltede træ?






 
Agern er begyndt at spire.





Hvad bor mon i den halvmørne træstamme? En lille orm. 



En formummet valnød. 
Mon den gror vildt eller er blevet tabt?


Svampe.
Måske indtørrede støvbolde.





En lille tot grønt midt i alt det visne løv. 
Jeg ved ikke, hvad det er.
Det må jeg være nysgerrig på. 




Jeg ved heller ikke, hvad dette er. 







Jeg fandt et lille vandløb nær en skovsø. På bredden lå disse. Hvad mon det er? 
Jeg skar den ene over, for måske var der frø inden i, som kunne hjælpe med at klassificere den:
Det blev jeg klogere af. Stadig et mysterium.





Det bliv tid til at tænde bålet og teste de hjemmelavede optændingsblokke. 
Jeg må tilstå, at jeg er fan af vatrondeller dyppet i smeltet stearin.
For det første er det meget let at lave, så alle målgrupper og aldersgrupper kan deltage.
For det andet skal de kun dyppes én gang for at være rigeligt dækkede af stearin.
Og for det tredje er de lette at antænde og de brænder og længe. 

Kastanjerne var dyppede tre gange og alligevel var de ikke ordentligt coatede. 
De var vanskelige at antænde og gik let ud.
En kombination blev redningen: en kogle blev lagt tæt på en vatrondel,
og så fik flammerne for alvor fat. 













Plan B var fantastisk: svampe-ragout på bål-brød. Mums. 



Vi havde fornøjelsen af at møde en specialklasse og deres pædagoger. 
Det var en fornøjelse at observere børnenes leg i skoven. Se dem tumle og trille i skovbunden. Høre deres latter og begejstrede hvin. Se dem sanse og interagere med deres omgivelser. 
Det satte gang i mange refleksioner. Ikke mindst, da vi havde et knap så fornøjeligt møde med pædagogerne, som ledte til en fælles refleksion og dialog om hvilken type fagpersoner vi IKKE ønsker at blive. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024