Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold Opgave A (uge 6)

 

Dyreholdsopgave A

 

Opgave:

Alle studerende skal etablere et dyrehold - dyreholdet skal være i gang gennem hele VK5 modulet således at det kan anvendes til prøven. Du kan vælge at købe eller at indfange dyr til dit dyrehold - se hvilke dyr der er fredede i Danmark  Studiegrupperne kan vælge at holde de samme dyr eller dyr der indgår i et kredsløb, findes på sammen biotop mv. således at refleksionerne og de pædagogiske forløb kan laves sammen - alle studerende skal have et dyrehold for at tilegne færdigheder og erfaringer med dyreholdet. Dyreholdet kan indgå som udgangspunktet for praksisafprøvningen."
Kilde: Underviserbloggen - 
Natur og udeliv: Dyreholdsopgave-net (natur-miljoe-udeliv.blogspot.com)

 


Uge 6 - Opgave A:


1. Vælg en bruger/borger gruppe

Studiegruppen har valgt et fælles udgangspunkt centreret om målgruppen børn og unge på 10 til 20 år i specialområdet. 

Målet med dyrehold i forhold til den valgte målgruppe er at afdække, hvordan dyr kan indgå i pædagogisk praksis og hvad dyr kan bidrage med i forhold til læringsudbyttet for målgruppen.


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? 
Inddrag den læste litteratur.

Se punkt 2.



2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 

En påtvungen opgave om at etablere dyrehold er for mig på linje med at give dyr i gave: en rigtig dårlig idé. Jeg er derfor fra starten en smule udfordret i forhold til mine egne stærke holdninger og begrænsninger. Jeg har allerede de dyr, jeg ønsker og kan overkomme i mit privatliv, og det er ikke muligt at etablere dyrehold på min arbejdsplads.
Hvad gør man så?
Man får det bedste ud af de forhåndenværende muligheder, det vil sige udnytter de alternativer, som allerede findes. Jeg har derfor valgt at introducere målgruppen for en læse- og terapihund.


AI genereret model-foto



Jeg formoder, at alle børn/unge i målgruppen allerede ved, hvordan en hund ser ud. De ved nok også, at en hund kan gø. Men ved de i virkeligheden ret meget mere end dét?
Hvordan påvirker tilstedeværelsen af en hund lektielæsning eller det terapeutiske rum?

Samtidigt er visionen at give målgruppen mulighed for at opleve dyr (hunden) på nært hold, selvom regelret dyrehold ikke er en mulighed på netop min arbejdsplads.
Målgruppen kan for eksempel:

  • observere hunden
  • blive klogere på pasning og pleje af hunden
  • lære at afkode hundens signaler (kropssprog, mimik, lyde, dæmpende signaler)
  • studere hundens adfærd
  • lære om ansvarlighed
  • opnå følelsesmæssige kompetencer,
    fx tilknytning til og omsorg for et andet levende væsen (hunden),
    herunder empati og respekt for alle levende væsner
  • stile efter en højere grad af mentalisering,
    fx forsøge at se verden fra hundens perspektiv fremfor sit eget
  • lære om økosystemer og hundens placering i dette
  • opleve den ro, som nærvær med en hund bidrager til,
  • og derigennem opnå redskaber til selvregulering
  • oparbejde samarbejdsevner via træning med hunden

 

 

3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 

Dyreholdet må etableres i mit hjem, da det dels ikke er muligt at holde dyr på institutionens matrikel og dels ville udtrætte hunden at være ”på arbejde” 24/7.
Hunden vil bo tæt med mig selv og min familie. Der skal dog indrettes ”hundens helle” i et af institutionens lokaler, således hunden til alle tider kan trække sig ved behov.


Der planlægges fast besøgsaftaler:

  • både som læsehund for enkelte udvalgte unge
  • terapihund ifm terapeutiske samtaler 
  • samt dage med tilstedeværelse i fællesrummet mhp at skabe ro 

 

4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 

Jeg vil undersøge, om interaktioner mellem børn/unge og dyr indebærer de mimetiske eller spejlende aspekter, som antages at rumme forudsætningerne for at udvikle kontaktevne, empati, ro, rytme, balance, vitalitet og samhørighed med naturen, som er beskrevet i teksten af Jordt Jørgensen.

Jeg vil ligeledes være nysgerrig på, om identifikationen med et dyr kan gøre børn/unge i stand til at naturens egenværdi og på sigt være motiveret for deltagelse i diskussioner om miljøbeskyttelse.

Jeg vil være optaget af tanken om, at børn/unges positive mødeøjeblikke med dyr kan medføre samhørighedsorienterede følelser for dyr, natur og miljø.

For målgruppens vedkommende håber jeg at kunne give indføring i etologi, natursyn og dyreetik samt sætte naturdannelsens fem elementer i spil.

 

5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?

At målgruppen viser interesse og engagement, fx igennem spørgsmål. 

At målgruppen efterspørger tid med hunden, enten i forbindelse med lektielæsning, terapeutiske samtaler eller anden interaktion med hunden.

At der opleves en anden ro i fællesrummet, når hunden er på besøg. Dette afdækkes i forbindelse med løbende evaluering med personalegruppen. 


 

Kilder:

·      Jordt Jørgensen, N. (2023). Hanedød og æggemassakre. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 26-42 af 175)

·    Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis

 

 

 

 

Kommentarer

  1. Jeg læser: "En påtvungen opgave om at etablere dyrehold er for mig på linje med at give dyr i gave: en rigtig dårlig idé." Jeg er målløs! Hvordan fanden kan man i Danmark påtvinge studerende at holde dyr? Er der nogle voksne til stede?? Det er grimt og ækelt! Jeg bifalder din kommentar om, at det er lige så tåbeligt og uintelligent som en amerikansk sødsuppefilm, hvor man forærer en nuttet hundehvalp med rød sløjfe om halsen i julegave - helt uden at vide om modtageren er gearet til det ansvar, der følger med at passe et dyr!

    Jeg er vild med måden du redder opgaven på uden at gå på kompromis med dine menneskelige værdier. En læsehund er en skøn løsning!! Jeg er også glad for at læse, at den pågældende hund passes på (adgang til neutralt sted og ikke på job 24/7).

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o