Dyreholdsopgave A
Opgave:
Alle
studerende skal etablere et dyrehold - dyreholdet skal være i gang gennem hele
VK5 modulet således at det kan anvendes til prøven. Du kan vælge at købe eller
at indfange dyr til dit dyrehold - se hvilke dyr
der er fredede i Danmark Studiegrupperne
kan vælge at holde de samme dyr eller dyr der indgår i et kredsløb, findes på
sammen biotop mv. således at refleksionerne og de pædagogiske forløb kan laves
sammen - alle studerende skal have et dyrehold for at tilegne færdigheder og
erfaringer med dyreholdet. Dyreholdet kan indgå som udgangspunktet for
praksisafprøvningen."
Kilde: Underviserbloggen - Natur og udeliv: Dyreholdsopgave-net
(natur-miljoe-udeliv.blogspot.com)
Uge 6 - Opgave A:
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Studiegruppen har valgt et fælles udgangspunkt
centreret om målgruppen børn og unge på 10 til 20 år i
specialområdet.
Målet med dyrehold i forhold til den valgte målgruppe
er at afdække, hvordan dyr kan indgå i pædagogisk praksis og hvad dyr kan
bidrage med i forhold til læringsudbyttet for målgruppen.
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?
Inddrag den læste litteratur.
Se punkt 2.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
En påtvungen opgave om at etablere dyrehold er for mig
på linje med at give dyr i gave: en rigtig dårlig idé. Jeg er derfor fra
starten en smule udfordret i forhold til mine egne stærke holdninger og
begrænsninger. Jeg har allerede de dyr, jeg ønsker og kan overkomme i mit
privatliv, og det er ikke muligt at etablere dyrehold på min arbejdsplads.
Hvad gør man så?
Man får det bedste ud af de forhåndenværende muligheder, det vil sige udnytter
de alternativer, som allerede findes. Jeg har derfor valgt at introducere
målgruppen for en læse- og terapihund.
Jeg formoder, at alle børn/unge i målgruppen allerede
ved, hvordan en hund ser ud. De ved nok også, at en hund kan gø. Men ved de i
virkeligheden ret meget mere end dét?
Hvordan påvirker tilstedeværelsen af en hund lektielæsning eller det
terapeutiske rum?
Samtidigt er visionen at give målgruppen mulighed for
at opleve dyr (hunden) på nært hold, selvom regelret dyrehold ikke er en
mulighed på netop min arbejdsplads.
Målgruppen kan for eksempel:
- observere hunden
- blive klogere på pasning og pleje af hunden
- lære at afkode hundens signaler (kropssprog, mimik, lyde, dæmpende signaler)
- studere hundens adfærd
- lære om ansvarlighed
- opnå følelsesmæssige kompetencer,
fx tilknytning til og omsorg for et andet levende væsen (hunden),
herunder empati og respekt for alle levende væsner - stile efter en højere grad af mentalisering,
fx forsøge at se verden fra hundens perspektiv fremfor sit eget - lære om økosystemer og hundens placering i dette
- opleve den ro, som nærvær med en hund bidrager til,
-
og derigennem opnå redskaber til selvregulering
- oparbejde samarbejdsevner via træning med hunden
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Dyreholdet må etableres i mit hjem, da det dels ikke
er muligt at holde dyr på institutionens matrikel og dels ville udtrætte hunden
at være ”på arbejde” 24/7.
Hunden vil bo tæt med mig selv og min familie. Der skal dog indrettes ”hundens helle”
i et af institutionens lokaler, således hunden til alle tider kan trække sig
ved behov.
Der planlægges fast besøgsaftaler:
- både som læsehund for enkelte udvalgte unge
- terapihund ifm terapeutiske samtaler
- samt dage med tilstedeværelse i fællesrummet mhp at skabe ro
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Jeg vil undersøge, om interaktioner mellem børn/unge
og dyr indebærer de mimetiske eller spejlende aspekter, som antages at rumme
forudsætningerne for at udvikle kontaktevne, empati, ro, rytme, balance,
vitalitet og samhørighed med naturen, som er beskrevet i teksten af Jordt
Jørgensen.
Jeg vil ligeledes være nysgerrig på, om identifikationen
med et dyr kan gøre børn/unge i stand til at naturens egenværdi og på sigt være
motiveret for deltagelse i diskussioner om miljøbeskyttelse.
Jeg vil være optaget af tanken om, at børn/unges positive mødeøjeblikke med dyr kan medføre samhørighedsorienterede følelser for dyr, natur og miljø.
For målgruppens vedkommende håber jeg at kunne give indføring i etologi, natursyn og dyreetik samt sætte naturdannelsens fem elementer i spil.
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Kilder:
· Jordt
Jørgensen, N. (2023). Hanedød og æggemassakre. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl
Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik:
eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 26-42 af 175)
· Ejbye-Ernst,
N. & Stokholm, D. (2015) Natur og Udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis
Jeg læser: "En påtvungen opgave om at etablere dyrehold er for mig på linje med at give dyr i gave: en rigtig dårlig idé." Jeg er målløs! Hvordan fanden kan man i Danmark påtvinge studerende at holde dyr? Er der nogle voksne til stede?? Det er grimt og ækelt! Jeg bifalder din kommentar om, at det er lige så tåbeligt og uintelligent som en amerikansk sødsuppefilm, hvor man forærer en nuttet hundehvalp med rød sløjfe om halsen i julegave - helt uden at vide om modtageren er gearet til det ansvar, der følger med at passe et dyr!
SvarSletJeg er vild med måden du redder opgaven på uden at gå på kompromis med dine menneskelige værdier. En læsehund er en skøn løsning!! Jeg er også glad for at læse, at den pågældende hund passes på (adgang til neutralt sted og ikke på job 24/7).