Gå videre til hovedindholdet

Randi - Dyrehold opgave A

 


Dyrehold

Jeg havde oprindeligt valgt min hund, men forskellige faktorer spillede ind, så det alligevel ikke kunne lade sig gøre. Heldigvigs havde den 5 årige, som jeg har brugt i andre aktiviteter, fået et nyt kæledyr, så det var oplagt, at jeg skulle bruge dette dyr. Fordelene er, at jeg får præsenteret et dyr for min målgruppe, de ikke normalt ser indendørs. Jeg kan have dyret herhjemme, jeg kan låne den med på arbejde, hvor den må stå i et par dage af gangen, og komme med mig frem og tilbage, og så ville det være nemt at transportere den frem og tilbage til prøven. 

(Fremadrettet vil dyreholdets hovedpersonen omtales som Aksel, andre med deres artsnavn)


Målgruppe

Studiegruppens fælles målgruppe er unge mellem 10 - 20 år indenfor specialområdet. Målet med dyreholdet, ift. den valgte målgruppe, er at finde ud af virkningen ved at bruge dyr i den pædagogiske praksis.
Ud fra denne målgruppe, og de problematikker der er for de unge på min arbejdsplads, har jeg valgt at dyreholdet er for 4 unge. Deres alder ligger mellem 15 - 19 år, de har alle autismespektrumforstyrrelse. Nogle af dem har gode sproglige kompetencer, andre har gode sociale kompetencer, men fælles for de 4 er, at de aldrig har haft et dyr selv, og det formoder jeg vil vise sig i deres reaktioner på og relationer til Aksel
Jeg ved, at min målgruppe ved, hvad et pindsvin er, da vi har set dem sammen i haven, og vi har set film med, og læst bøger om pindsvin. De har dog aldrig været så tæt på et pindsvin, som jeg formoder, de vil komme på Aksel.


Hvilke behov kan/skal et dyrehold tilgodese

- at de får viden om Aksel
- at de lærer hvordan man passer ham

Hvilke mål er der for brugeren/borgeren gruppens læringsudbytte

- hjælpe til en forståelse for Aksel indendørs og pindsvin ude i naturen.
- hjælpe til en viden om pasning af Aksel
- hjælpe dem til at blive nysgerrige på og interesseret i pindsvinets naturlige habitat
- hjælp til at udvide deres sociale kompetencer 
- hjælp til at udvikle deres sproglige kompetencer
- hjælp til at hjælpe hinanden
- skabe relationer mellem de unge, og mellem de unge og Aksel


Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugerens oplevelses - og læringsmuligheder

Buret er i første omgang sat op hjemme hos mig, da det er her Aksel skal være. Han vil få besøg af den 5 årige hver dag, da han kender hende, og hun vil også være med, de første par gange Aksel skal med på arbejde.


Når Aksel er med på arbejde, skal de unge og jeg være selv med ham. Både fordi han let kan stresse, og for at de unge, det handler om, kan få lov at være selv. Man kan se hele Aksels bur, da det er et tremmebur. Meningen er, at buret skal stå på et bord, så alle kan kigge ind til ham, og de  unge kan se ham rende rundt derinde. Da pindsvinet er et nat dyr, vil aktiviteterne foregå tidligt på aftenen, hvor vi kan udnytte de mørke aftener. Når der kun er de 4 fra min målgruppe, giver det mig bedre overblik og mulighed for at benytte forskellige observations metoder.

Naturfaglige begreber

Vidensformer (natur og udeliv side 59 - 62 /kap 3.2) 

Situationsbestemt og erfarings bestemt viden (Ejbye - Ernst, N.,H.H.M & Stokholm, D (2022): s 72 - 74)

Hypotese (Ejbye - Ernst N 2019 s 131)


Hvilke tegn på læring vil du kigge efter

Jeg vil kigge efter tegn der er nævnt i mine mål for læringsgruppen, men også alt det der sker udenom. 




                                                 Aksel















Kommentarer

  1. Hej Randi - spændende dyrehold! Fint med kobling til videnformer - kunne du folde lidt ud hvilke af vidensformerne du tænker at inddrage i dit pædagogiske forløb med din målgruppe - og hvordan tænker du det kan indgå?
    VH Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...