Dyrehold
Jeg havde oprindeligt valgt min hund, men forskellige faktorer spillede ind, så det alligevel ikke kunne lade sig gøre. Heldigvigs havde den 5 årige, som jeg har brugt i andre aktiviteter, fået et nyt kæledyr, så det var oplagt, at jeg skulle bruge dette dyr. Fordelene er, at jeg får præsenteret et dyr for min målgruppe, de ikke normalt ser indendørs. Jeg kan have dyret herhjemme, jeg kan låne den med på arbejde, hvor den må stå i et par dage af gangen, og komme med mig frem og tilbage, og så ville det være nemt at transportere den frem og tilbage til prøven.
(Fremadrettet vil dyreholdets hovedpersonen omtales som Aksel, andre med deres artsnavn)
Målgruppe
Studiegruppens fælles målgruppe er unge mellem 10 - 20 år indenfor specialområdet. Målet med dyreholdet, ift. den valgte målgruppe, er at finde ud af virkningen ved at bruge dyr i den pædagogiske praksis.
Ud fra denne målgruppe, og de problematikker der er for de unge på min arbejdsplads, har jeg valgt at dyreholdet er for 4 unge. Deres alder ligger mellem 15 - 19 år, de har alle autismespektrumforstyrrelse. Nogle af dem har gode sproglige kompetencer, andre har gode sociale kompetencer, men fælles for de 4 er, at de aldrig har haft et dyr selv, og det formoder jeg vil vise sig i deres reaktioner på og relationer til Aksel
Jeg ved, at min målgruppe ved, hvad et pindsvin er, da vi har set dem sammen i haven, og vi har set film med, og læst bøger om pindsvin. De har dog aldrig været så tæt på et pindsvin, som jeg formoder, de vil komme på Aksel.
Hvilke behov kan/skal et dyrehold tilgodese
Hvilke mål er der for brugeren/borgeren gruppens læringsudbytte
- hjælpe til en forståelse for Aksel indendørs og pindsvin ude i naturen.
- hjælpe til en viden om pasning af Aksel
- hjælpe dem til at blive nysgerrige på og interesseret i pindsvinets naturlige habitat
- hjælp til at udvide deres sociale kompetencer
- hjælp til at udvikle deres sproglige kompetencer
- hjælp til at hjælpe hinanden
- skabe relationer mellem de unge, og mellem de unge og Aksel
Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugerens oplevelses - og læringsmuligheder
Buret er i første omgang sat op hjemme hos mig, da det er her Aksel skal være. Han vil få besøg af den 5 årige hver dag, da han kender hende, og hun vil også være med, de første par gange Aksel skal med på arbejde.
Naturfaglige begreber
Vidensformer (natur og udeliv side 59 - 62 /kap 3.2)
Situationsbestemt og erfarings bestemt viden (Ejbye - Ernst, N.,H.H.M & Stokholm, D (2022): s 72 - 74)
Hypotese (Ejbye - Ernst N 2019 s 131)
Hvilke tegn på læring vil du kigge efter
Jeg vil kigge efter tegn der er nævnt i mine mål for læringsgruppen, men også alt det der sker udenom.
Hej Randi - spændende dyrehold! Fint med kobling til videnformer - kunne du folde lidt ud hvilke af vidensformerne du tænker at inddrage i dit pædagogiske forløb med din målgruppe - og hvordan tænker du det kan indgå?
SvarSletVH Ida