Gå videre til hovedindholdet

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

 Heidis biotop i januar

08.01.2024 om formiddagen



Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område. 
Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år. 

Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen. 

Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen. 


  


Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder. 

 


Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv.
Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark.
Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til? 
Hvor kan vi få mere viden?
Vi finder en hjemmeside, som hedder "Ulvens venner". De skriver en masse om ulve, deres adfærd og levesteder samt de seneste dokumenterede ulvespots. De danske ulve lever i Jylland. 
Jamen...hvor bor vi? 
Ja, vi bor jo på Fyn. Sandsynligheden for, at vi har fundet vaskeægte ulvespor er forsvindende lille. 
Men hvad har vi mon SÅ haft besøg af. 
Min vakse assistent foreslår en google billedsøgning. 
Som sagt, så gjort.
Google mener dog, at der er tale om poteaftrykket fra en tiger. 
Assistenten informerer mig i et tørt tonefald (køligere end den bidende januar kulde) om, at SÅ er hans ulve-teori nok mere realistisk. 
Vi enes om at give min medbragte bog et forsøg.
Måske er der tale om aftryk fra en ræv, for "rævens fodspor kan forveksles med hundespor, men rævens spor er mere langstrakt og finere, og trædepuderne er mindre".

Vi fandt mange andre fodspor efter dyr, og vi er slet ikke færdige med at sammenligne vores fotos med apps og opslagsbøger. 













Kommentarer

  1. Meget sjov og underfundig skrevet. Man kan mærke humor og ægte interessere.

    SvarSlet
  2. Spændende indlæg med gode iagttagelser samt refleksioner over den 10åriges tanker om fundene. Fint med de åbne spørgsmål - se evt. grundbogen side 197 om produktive spørgsmål.
    Vh Ida

    SvarSlet
  3. Virkelig spændende!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024