Gå videre til hovedindholdet

Praksisafprøvning (Heidi)

Jeg tog udgangspunkt i et barns udtalelse om at "dansk mad SMAGER aldrig af noget....hvorfor bruger danskere ikke krydderier, fx chili og hvidløg.....må jeg ikke dyrke mine EGNE chilier, så jeg kan krydre min mad?"

Vi fandt en chili i køkkenet. Selve chilien blev fint snittet og brugt til en krydderolie til aftenmåltidets kogte ris.
Kernerne blev taget fra og sået i hjemmelavede selvvandingspotter lavet ud af mælkekartoner (se tidligere indlæg om plantehold - aktiviteter).







Barnet var meget grebet af projektet. Han var straks optaget af grønsagsskuffens muligheder for gendyrk. Jeg udnyttede flowet og fortsatte en eksperimenterende tilgang sammen med barnet. Denne del var meget spontant og læner sig op ad en inquiery-baseret tilgang. 

Aftenssnacken var ananas. Kan man gendyrke noget fra en ananas? Vi har sået kerner/frø fra ananas-kødet i jord og sat toppen i vand. 




I samme bakke som ananas-kernerne, plantede vi også citron- og mandarinsten. 
Kan vi få kerner fra citrusfrugter til at spire?

Nogle hvedekerner til salat så liiiidt kedelige ud. 
De blev lagt på et leje af fugtet vat. 
Vil de mon gro?



Fra salatbaren har vi gendyrket følgende:

Øverst: hjertesalat x 2
I midten: bladselleri
Nederst: pak choi x 2


I første omgang er vores gendyrk-eksperimenter sat i en bakke med en smule vand.
Nu venter vi på at se spæde rødder. 


Vi har sået to slags salat fra købefrø. På dette tidspunkt var vi begge så fordybede, at vi glemte alt om at sikre billeddokumentation. 










Kommentarer

  1. Kære Heidi.
    Tak for indkigget i dit projekt. Det vil være rigtigt fedt hvis du kunne få nogle billeder ind af processerne med drengen, da det giver meget mere nærvær til dit oplæg. Har du gjort brug af nogen former for stilladsering eller teori omkring dit projekt. Jeg tænker her på noget naturfagsdidaktik som eks. de naturvidenskabelige kompetencer eller andet?
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...