Jeg tog udgangspunkt i et barns udtalelse om at "dansk mad SMAGER aldrig af noget....hvorfor bruger danskere ikke krydderier, fx chili og hvidløg.....må jeg ikke dyrke mine EGNE chilier, så jeg kan krydre min mad?"
Vi fandt en chili i køkkenet. Selve chilien blev fint snittet og brugt til en krydderolie til aftenmåltidets kogte ris.
Kernerne blev taget fra og sået i hjemmelavede selvvandingspotter lavet ud af mælkekartoner (se tidligere indlæg om plantehold - aktiviteter).
Barnet var meget grebet af projektet. Han var straks optaget af grønsagsskuffens muligheder for gendyrk. Jeg udnyttede flowet og fortsatte en eksperimenterende tilgang sammen med barnet. Denne del var meget spontant og læner sig op ad en inquiery-baseret tilgang.
Aftenssnacken var ananas. Kan man gendyrke noget fra en ananas? Vi har sået kerner/frø fra ananas-kødet i jord og sat toppen i vand.
Kan vi få kerner fra citrusfrugter til at spire?
De blev lagt på et leje af fugtet vat.
Vil de mon gro?
Fra salatbaren har vi gendyrket følgende:
Øverst: hjertesalat x 2 I midten: bladselleri Nederst: pak choi x 2 |
Nu venter vi på at se spæde rødder.
Kære Heidi.
SvarSletTak for indkigget i dit projekt. Det vil være rigtigt fedt hvis du kunne få nogle billeder ind af processerne med drengen, da det giver meget mere nærvær til dit oplæg. Har du gjort brug af nogen former for stilladsering eller teori omkring dit projekt. Jeg tænker her på noget naturfagsdidaktik som eks. de naturvidenskabelige kompetencer eller andet?
Vh Christoffer