Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold Opgave C & D (Heidi)

Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter.
(konkrete ideer). 

Da det ikke er muligt at holde dyr på min institution, har jeg i stedet taget udgangspunkt i et mere realistisk scenarie i forhold til introduktion af dyr, som ikke skal bo på stedet.
Det er resulteret i et forløb med en hund, som både fungerer som læsehund og terapihund. 
Der er på forhånd indgået konkrete aftaler, sådan at rammerne for hunden er på plads inden besøg.

Læsehund:
Besøg af hunden er rammesat som en 1:1 aktivitet med deltagelse af en 11-årig ordblind dreng og en pædagogisk personale med læsehund.
Aktiviteten foregår i Boghulen, som er institutionens børne- og ungebiblioteket leveret af Læs for Livet.
Der er sat en time af per gang.
De første 15 minutter hilser alle pænt på hinanden, både dreng og hund "lander" i rummet og aktiviteten.
Der vælges en bog, læsehunden hjælper gerne med dette, hun skal blot præsenteres for to muligheder.
Derefter læser drengen højt for hunden i cirka 30 minutter. Den voksne er til stede, men forholder sig tavs og i ro, med mindre hund eller dreng signalerer behov for støtte. 
Til sidst træner dreng og hund sammen. Dreng har et ønske om, at hunden lærer at "spille død", når han siger "avra kedavra". 

Der er i første omgang sat 10 gange af. 
Herefter går drengen lov til at vise de øvrige børn, hvad han har lært hunden.

Undervejs i forløbet lærer drengen om hundens non-verbale signaler og generelle adfærd.
Drengen får ny viden, fx om dyr, etologi, socialisering, interaktion samt ansvarlighed og empati.
Drengen oplever at knytte bånd (relationsdannelse) til et andet levende væsen - det kan for omsorgssvigtede børn være lettere at knytte sig til dyr eller døde ting, end til andre mennesker. 
Drengens læselyst forventes at stige.
Drengens literacy forventes forbedret. 

Skole, pædagogisk personale samt dreng og forældre evaluerer løbende og afslutningsvist. 
(Skolen er tovholder på denne del.)


Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.





Beskriv pædagogens rolle:
I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 


Pædagogen har i dette tilfælde hunden boende i privat hjem. Dette sikrer blandt andet, at hund og pædagog kender hinanden godt, har et tæt bånd og en fælles tillid, som muliggør korrekt aflæsning af selv små signaler. 
Pædagogen er ansvarlig for anskaffelse, træning, daglig pasning og pleje, løbende dyrlæge kontrol o.a.
En læsehund kan først gå til session, når den er fyldt 2 år. Den forventede levetid afhænger af race og det kan være vanskeligt at spå om, hvor længe hunden kan være i aktiv tjeneste. 




Dokumentation og formidling 

13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 

Drengen vil indgå i træning af nye tricks. Dette skaber fundament for dialog om adfærd, indlæringspsykologi, kropssprog og signaler (både hundens og drengens) samt genere viden om hunden som henholdsvis familiehund og arbejdshund. 

Dokumentationen vil bygge på observationer, fotos og videoklip. 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen?
(piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)


V vil kigge i bøger om hundesprog, samt lege med hjememlavede vendespil o.a. som understøtter visuelt. 

 

 






Kommentarer

  1. Hej Heidi .
    Tak for indlægget.
    Har du eks. på vendespil, som du tænker vil give mening i denne sammenhæng.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024