Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter.
(konkrete ideer).
Da det ikke er muligt at holde dyr på min institution, har jeg i stedet taget udgangspunkt i et mere realistisk scenarie i forhold til introduktion af dyr, som ikke skal bo på stedet.
Det er resulteret i et forløb med en hund, som både fungerer som læsehund og terapihund.
Der er på forhånd indgået konkrete aftaler, sådan at rammerne for hunden er på plads inden besøg.
Læsehund:
Besøg af hunden er rammesat som en 1:1 aktivitet med deltagelse af en 11-årig ordblind dreng og en pædagogisk personale med læsehund.
Aktiviteten foregår i Boghulen, som er institutionens børne- og ungebiblioteket leveret af Læs for Livet.
Der er sat en time af per gang.
De første 15 minutter hilser alle pænt på hinanden, både dreng og hund "lander" i rummet og aktiviteten.
Der vælges en bog, læsehunden hjælper gerne med dette, hun skal blot præsenteres for to muligheder.
Derefter læser drengen højt for hunden i cirka 30 minutter. Den voksne er til stede, men forholder sig tavs og i ro, med mindre hund eller dreng signalerer behov for støtte.
Til sidst træner dreng og hund sammen. Dreng har et ønske om, at hunden lærer at "spille død", når han siger "avra kedavra".
Der er i første omgang sat 10 gange af.
Herefter går drengen lov til at vise de øvrige børn, hvad han har lært hunden.
Undervejs i forløbet lærer drengen om hundens non-verbale signaler og generelle adfærd.
Drengen får ny viden, fx om dyr, etologi, socialisering, interaktion samt ansvarlighed og empati.
Drengen oplever at knytte bånd (relationsdannelse) til et andet levende væsen - det kan for omsorgssvigtede børn være lettere at knytte sig til dyr eller døde ting, end til andre mennesker.
Drengens læselyst forventes at stige.
Drengens literacy forventes forbedret.
Skole, pædagogisk personale samt dreng og forældre evaluerer løbende og afslutningsvist.
(Skolen er tovholder på denne del.)
Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
Beskriv pædagogens rolle:
I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Pædagogen har i dette tilfælde hunden boende i privat hjem. Dette sikrer blandt andet, at hund og pædagog kender hinanden godt, har et tæt bånd og en fælles tillid, som muliggør korrekt aflæsning af selv små signaler.
Pædagogen er ansvarlig for anskaffelse, træning, daglig pasning og pleje, løbende dyrlæge kontrol o.a.
En læsehund kan først gå til session, når den er fyldt 2 år. Den forventede levetid afhænger af race og det kan være vanskeligt at spå om, hvor længe hunden kan være i aktiv tjeneste.
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Drengen vil indgå i træning af nye tricks. Dette skaber fundament for dialog om adfærd, indlæringspsykologi, kropssprog og signaler (både hundens og drengens) samt genere viden om hunden som henholdsvis familiehund og arbejdshund.
Dokumentationen vil bygge på observationer, fotos og videoklip.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen?
(piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
V vil kigge i bøger om hundesprog, samt lege med hjememlavede vendespil o.a. som understøtter visuelt.
Hej Heidi .
SvarSletTak for indlægget.
Har du eks. på vendespil, som du tænker vil give mening i denne sammenhæng.
Vh Christoffer