Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave D uge 11 - Sabrina

 Dyreholdsopgave D




Dokumentation og formidling

13. Beskrive hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
  • Målgruppen skal føre en dagbog eller logbog hvor de noterer deres observationer, oplevelser og refleksioner om dyrene. Dette kan dokumentere udviklingen over tid og give dem mulighed for at se tilbage på deres læring. Da min målgruppe ikke er stærke skiftligt, og de fleste profitere af noget der er visuelt, skal de tage billeder og videoer af deres observationer.
  • Målgruppen skal arranger en udstilling hvor de kan vise deres arbejde og billeder om dyrene. Dette giver dem mulighed for at formidle deres læring til andre. 
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
  • For at støtte målgruppen i deres læring og forståelse af dyreholdet vil jeg bruge forskellige stilladseringsmetoder. Jeg vil benytte mig af piktogrammer de repræsenterer forskellige opgaver eller procedurer i forbindelse med dyrepleje. Dette hjælper dem med at visualisere trinene og gøre dem mere tilgængelige. 
  • Jeg vil lave en vendespil med billeder af dyrene, terrariet, de forskellige blade de spiser osv. Alt det der indgår i dyreholdet. Det er en sjov måde at lære og huske hvad de forskellige ting hedder og hvilke egenskaber de har. 

Kommentarer

  1. Hej Sabrina
    Tak for dit indlæg. Gode tanker om stillaseringen. Det er en rigtig god ide at re-didaktisere kendte spil, så de passer med målgruppen og de vandrende pinde. Du kunne jo se om der var andre spil, der kunne omformes?
    Det er rigtigt godt du tænker det visuelle ind, og du kunne jo overveje om du skulle (sammen med målgruppen) formulere nogle fokuspunkter for hvad det er den enkelte (eller gruppen) observerer på, eller dokumenterer? Hvis I har en ipad der kan stå og filme de vandrende pinde natten over, (evt. med noget timelapse,) kunne det også være en sjov måde at undersøge hvad de laver, når I ikke er der.
    Det bliver spændende at følge hvordan det går.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o