I forhold til praksisafprøvningen på botilbuddet, hvor jeg arbejder, vil de
naturvidenskabelige kompetencer der - efter bedste skøn - særligt træder frem, når jeg læner mig op
ad de fire generelle færdigheder, som præsenteres af Ejbye-Ernst & Stokholm
(2015), være den eksperimenterende tilgang samt den praksis-færdighedsmæssige.
Ift. den eksperimenterende tilgang, gør vi brug af
forskellige undersøgelsesmetoder. Vi tager både udgangspunkt i viden, som vi
søger fra bl.a. internettet (Youtube), hvor der ligger mange fine videoer med
Regrow-projekter, samt anvisninger på frøposer mv. Vi sammenligner de forskellige frø, og eksperimenterer med Regrow fra grøntsager fundet i køleskabet. Pt. er der sat gang i hvidløg, tomat, forårsløb og hjertesalat.
Løbende vil vi observere, hvordan det går med
plante-projektet – hvad virker og hvad gør ikke?
Vi opstiller hypoteser, bl.a. med tomat-projektet. En
tomatskive vil på uger blive til en plante. Vi vil kunne følge med i rod- og
plantevæksten. Kan det være rigtigt?
I vores projekt vil vi forhåbentlig tilegne os praktisk-færdighedsmæssige evner.
Kende forskel på planterne. hvilke dele er spiselige? Hvordan skal de passes?
Passende mængder vand og sollys. Hvilke familier er de forskellige planter
hjemmehørende i? Etc. Etc. …
Beboeren, med hvem jeg primært har plante-projektet, havde selv fundet en video på Youtube, der viste et spirringsforsøg med en tomatskive. Det skulle vi selvfølgelig prøve. Tomatskiven er placeret helt ud til kanten, så vi kan følge med i væksten.
Litteraturhenvisninger: Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis. Systime.
Hej Jannik.
SvarSletTak for dit indlæg. Det er godt at se at I er kommet godt fra land med din afprøvning. Prøv at se om du kan systematisere dit arbejde med beboeren lidt mere. Det kunne være i sammen kunne formulere jeres hypoteser eller gæt, skrive dem ned for senere at vende tilbage og se om jeres gæt var rigtige. Du kan lade dig inspirere af mikroforskermetodens systematiske fremgang, der jo bygger på den naturvidenskabelige undersøgelsesmetode. I forhold til de naturvidenskabelige kompetencer synes jeg også du skal fokusere på det med kommunikationen (se kap. 6.2 i Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015.), da det er en forudsætning for at italesætte jeres eksperimenter, og beskrive hvad I ser. Her kan du opøve dit eget fagsprog således at du ved at begrebsliggøre både plantedele og processer, kan nuancere din beboers blik på planterne. Som der står i grundbogen (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015. s. 186) så ser man det man ved.
Jeg håber at jeres projekt går godt og glæder mig til at høre hvor det "ender".
Vh Christoffer