Gå videre til hovedindholdet

Praksisafprøvning - Sabrina


Praksisafprøvning

“Fra Frø til Tallerken”

Didaktiske overvejelser:

  1. Eksperimenterende Tilgang:
    • Vi ønsker at fremme nysgerrighed, undring og eksperimenterende læring. Børnene skal stille spørgsmål, udføre praktiske aktiviteter og reflektere over deres observationer.
    • Vi vil benytte os af produktive spørgsmål (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 197-199)
  2. Naturdannelsens Fem Elementer:
    • Det Materielle: Vi arbejder med konkrete materialer som jord, frø og grøntsager. Børnene får en praktisk forståelse af, hvordan planter vokser og hvordan mennesker af afhængige af planter som ressource.
    • Erfaringsbaserede: Vi inddrager børnenes egne erfaringer og observationer. Hvad har de set i deres egne haver eller køkken? Vi giver dem også mulighed for at få nye erfaringer.
    • Kognitive: Vi udfordrer deres tænkning ved at stille spørgsmål og lade dem udforske årsagssammenhænge. Hvorfor tror de, at regrow kan være anderledes end købefrø?
    • Følelsesmæssige: Vi skaber en følelsesmæssig forbindelse til naturen. Hvordan føles det at se en plante vokse fra et lille frø?
    • Filosofiske: Vi kan diskutere, hvordan vores handlinger påvirker naturen og miljøet. Hvad betyder det at genbruge grøntsager?
  3. Formidling:
    • Vi giver børnene mulighed for at formidle deres opdagelser. De kan lave små plakater, tegninger eller korte videoer.
    • Vi opfordrer dem til at dele deres erfaringer med hinanden og resten af gruppen. De kan evt. formidle det til en anden gruppe af børn og unge på institutionen.

Formål:

  • At udforske og sammenligne processen fra købefrø til regrow (genbrug af grøntsager).
  • At forstå forskelle og ligheder mellem de to metoder.
  • At give målgruppen viden om planterne, og hvad de har behov for. (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. s. 59-62)
  • At forholde sig eksperimenterende i processen.
  • At inddrage naturdannelsens fem elementer.

Målgruppe:

Vi har alle valgt børn og unge i alderen 10-20 år, da denne målgruppe kan ramme alle i studiegruppen. Målgruppen er børn og unge indenfor specialområdet med autisme, ADHD og emotionelle udfordringer.


Vi har ikke brug for at lave en samarbejdsplan med en institution, da vi alle bruger vores arbejdspladser.

Aktiviteter + tidslinje:

  1. Eksperimenter med købefrø og regrow (1. uge i uge 11):
    • Plant købefrø i potter og følg deres udvikling.
    • Brug grøntsagsrester (fx løg, gulerødder, salat, basilikum).
    • Plant dem i jord og følg deres udvikling.
    • Sammenlign med købefrøene.
  2. Observere planterne, stille spørgsmål og opstille hypoteser (2 uge i uge 12)

o   Observer og dokumentér vækst, størrelse, farve og tekstur, forskelle og ligheder.

o   Hvorfor trives nogen frø bedre end andre, hvorfor bliver noget ikke til en spirer og andet gør? Opstil hypoteser, fx hvad sker der hvis vi tager radiser og det ene sættes i lys og det andet i mørke, hvad tror de der vil ske? Vi benytter os af produktive spørgsmål.

  1. Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
    • Høst regrow-grøntsagerne.
    • Sammenlign smag og tekstur med købefrøene, forskelle og ligheder.
    • Lav smagstest og tegn observationer.
    • Formidling af resultater til en anden gruppe af børn/unge på institutionen. 
  2. Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
    • Gennemgang af forløbet og formålet.
    • Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
    • Hvad er en plante? Hvad er et frø?
    • Hvad blev de selv nysgerrige på?
    • Hvad undrede dem?

Kommentarer

  1. Hej hej.
    God plan med super fin orden og overskuelighed.
    God fornøjelse
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024