Praksisafprøvning
“Fra Frø til Tallerken”Didaktiske overvejelser:
- Eksperimenterende Tilgang:
- Vi ønsker at fremme nysgerrighed, undring og eksperimenterende
læring. Børnene skal stille spørgsmål, udføre praktiske aktiviteter og
reflektere over deres observationer.
- Vi vil benytte os af produktive spørgsmål (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 197-199)
- Naturdannelsens Fem Elementer:
- Det Materielle: Vi arbejder med konkrete
materialer som jord, frø og grøntsager. Børnene får en praktisk
forståelse af, hvordan planter vokser og hvordan mennesker af afhængige
af planter som ressource.
- Erfaringsbaserede: Vi inddrager børnenes
egne erfaringer og observationer. Hvad har de set i deres egne haver
eller køkken? Vi giver dem også mulighed for at få nye erfaringer.
- Kognitive: Vi udfordrer deres tænkning ved
at stille spørgsmål og lade dem udforske årsagssammenhænge. Hvorfor tror
de, at regrow kan være anderledes end købefrø?
- Følelsesmæssige: Vi skaber en
følelsesmæssig forbindelse til naturen. Hvordan føles det at se en plante
vokse fra et lille frø?
- Filosofiske: Vi kan diskutere, hvordan
vores handlinger påvirker naturen og miljøet. Hvad betyder det at
genbruge grøntsager?
- Formidling:
- Vi giver børnene mulighed for at formidle deres
opdagelser. De kan lave små plakater, tegninger eller korte videoer.
- Vi opfordrer dem til at dele deres erfaringer med
hinanden og resten af gruppen. De kan evt. formidle det til en anden
gruppe af børn og unge på institutionen.
Formål:
- At udforske og sammenligne processen fra købefrø
til regrow (genbrug af grøntsager).
- At forstå forskelle og ligheder mellem de to
metoder.
- At give målgruppen viden om planterne, og hvad de
har behov for. (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. s. 59-62)
- At forholde sig eksperimenterende i processen.
- At inddrage naturdannelsens fem elementer.
Målgruppe:
Vi har alle valgt børn og unge i
alderen 10-20 år, da denne målgruppe kan ramme alle i studiegruppen. Målgruppen
er børn og unge indenfor specialområdet med autisme, ADHD og emotionelle
udfordringer.
Vi har ikke brug for at lave en
samarbejdsplan med en institution, da vi alle bruger vores arbejdspladser.
Aktiviteter + tidslinje:
- Eksperimenter med købefrø og regrow (1. uge i
uge 11):
- Plant købefrø i potter og følg deres udvikling.
- Brug grøntsagsrester (fx løg, gulerødder, salat,
basilikum).
- Plant dem i jord og følg deres udvikling.
- Sammenlign med købefrøene.
- Observere planterne, stille spørgsmål og
opstille hypoteser (2 uge i uge 12)
o Observer og dokumentér vækst, størrelse, farve og tekstur, forskelle og ligheder.
o
Hvorfor trives nogen frø bedre end andre,
hvorfor bliver noget ikke til en spirer og andet gør? Opstil hypoteser, fx hvad
sker der hvis vi tager radiser og det ene sættes i lys og det andet i mørke,
hvad tror de der vil ske? Vi benytter os af produktive spørgsmål.
- Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
- Høst regrow-grøntsagerne.
- Sammenlign smag og tekstur med købefrøene,
forskelle og ligheder.
- Lav smagstest og tegn observationer.
- Formidling af resultater til en anden gruppe af
børn/unge på institutionen.
- Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
- Gennemgang af forløbet og formålet.
- Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
- Hvad er en plante? Hvad er et frø?
- Hvad blev de selv nysgerrige på?
- Hvad undrede dem?
Hej hej.
SvarSletGod plan med super fin orden og overskuelighed.
God fornøjelse
Vh Christoffer