Gå videre til hovedindholdet

Praksisafprøvning - Sabrina


Praksisafprøvning

“Fra Frø til Tallerken”

Didaktiske overvejelser:

  1. Eksperimenterende Tilgang:
    • Vi ønsker at fremme nysgerrighed, undring og eksperimenterende læring. Børnene skal stille spørgsmål, udføre praktiske aktiviteter og reflektere over deres observationer.
    • Vi vil benytte os af produktive spørgsmål (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. 2015 s. 197-199)
  2. Naturdannelsens Fem Elementer:
    • Det Materielle: Vi arbejder med konkrete materialer som jord, frø og grøntsager. Børnene får en praktisk forståelse af, hvordan planter vokser og hvordan mennesker af afhængige af planter som ressource.
    • Erfaringsbaserede: Vi inddrager børnenes egne erfaringer og observationer. Hvad har de set i deres egne haver eller køkken? Vi giver dem også mulighed for at få nye erfaringer.
    • Kognitive: Vi udfordrer deres tænkning ved at stille spørgsmål og lade dem udforske årsagssammenhænge. Hvorfor tror de, at regrow kan være anderledes end købefrø?
    • Følelsesmæssige: Vi skaber en følelsesmæssig forbindelse til naturen. Hvordan føles det at se en plante vokse fra et lille frø?
    • Filosofiske: Vi kan diskutere, hvordan vores handlinger påvirker naturen og miljøet. Hvad betyder det at genbruge grøntsager?
  3. Formidling:
    • Vi giver børnene mulighed for at formidle deres opdagelser. De kan lave små plakater, tegninger eller korte videoer.
    • Vi opfordrer dem til at dele deres erfaringer med hinanden og resten af gruppen. De kan evt. formidle det til en anden gruppe af børn og unge på institutionen.

Formål:

  • At udforske og sammenligne processen fra købefrø til regrow (genbrug af grøntsager).
  • At forstå forskelle og ligheder mellem de to metoder.
  • At give målgruppen viden om planterne, og hvad de har behov for. (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. s. 59-62)
  • At forholde sig eksperimenterende i processen.
  • At inddrage naturdannelsens fem elementer.

Målgruppe:

Vi har alle valgt børn og unge i alderen 10-20 år, da denne målgruppe kan ramme alle i studiegruppen. Målgruppen er børn og unge indenfor specialområdet med autisme, ADHD og emotionelle udfordringer.


Vi har ikke brug for at lave en samarbejdsplan med en institution, da vi alle bruger vores arbejdspladser.

Aktiviteter + tidslinje:

  1. Eksperimenter med købefrø og regrow (1. uge i uge 11):
    • Plant købefrø i potter og følg deres udvikling.
    • Brug grøntsagsrester (fx løg, gulerødder, salat, basilikum).
    • Plant dem i jord og følg deres udvikling.
    • Sammenlign med købefrøene.
  2. Observere planterne, stille spørgsmål og opstille hypoteser (2 uge i uge 12)

o   Observer og dokumentér vækst, størrelse, farve og tekstur, forskelle og ligheder.

o   Hvorfor trives nogen frø bedre end andre, hvorfor bliver noget ikke til en spirer og andet gør? Opstil hypoteser, fx hvad sker der hvis vi tager radiser og det ene sættes i lys og det andet i mørke, hvad tror de der vil ske? Vi benytter os af produktive spørgsmål.

  1. Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
    • Høst regrow-grøntsagerne.
    • Sammenlign smag og tekstur med købefrøene, forskelle og ligheder.
    • Lav smagstest og tegn observationer.
    • Formidling af resultater til en anden gruppe af børn/unge på institutionen. 
  2. Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
    • Gennemgang af forløbet og formålet.
    • Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
    • Hvad er en plante? Hvad er et frø?
    • Hvad blev de selv nysgerrige på?
    • Hvad undrede dem?

Kommentarer

  1. Hej hej.
    God plan med super fin orden og overskuelighed.
    God fornøjelse
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...