Gå videre til hovedindholdet

Praksisafprøvning uge 12- Sabrina

 Praksisafprøvning uge 12




Hvidløget og løget spirer godt. Det ligner at gulerødderne er ved at mugne.




Der er god fart på de købe frø vi har plantet. Regrow sker der ikke så meget med, det er svært at få øje på om der er spirer. Dog kan vi se at hvidløget gror hastigt. 

Løg og hvidløg er sat ind i skabet i mørke. Vi vil se hvad der sker om der er forskel på det der står i lys kontra mørke.

  1. Observere planterne, stille spørgsmål og opstille hypoteser (2 uge i uge 12)

o   Observer og dokumentér vækst, størrelse, farve og tekstur, forskelle og ligheder.

Her en uge efter vi plantede de første frø og det første regrow kiggede vi nærmere på det. Det første der blev nævnt da vi kiggede på dem var, "de er godt nok begyndt at spire meget". Ja det er korrekt, hvordan kan I se det? De pegede på de grønne spirer der var kommet op og sagde hvor de kunne se det. De blev vendt og drejet, der blev mærket på det der voksede, der blev duftet til det osv. Vi talte om billederne på frøposerne, om det lignede det der voksede, det synes de ikke at det gjorde. Vi talte om forskelle og ligheder, hvor jeg benyttede mig at produktive spørgsmål, (Ejbye Ernst, N. & Stokholm, D. s. 197) da de produktive spørgsmål er kendetegnet ved at være åbne, og sjældent med et korrekt eller ukorrekt svar. Fx.: "hvorfor trives nogle frø bedre end andre?" "hvorfor spirer nogle frø ikke" Deres svar var blandt andet, at måske nogle frø i poserne var forskellige, nogle frø var store, nogle var små og derfor ville de vokse forskelligt alt efter hvilken størrelse de havde fra start. Der blev også nævnt at måske nogle frø kunne være dårlige imens de havde lagt i posen, og at nogen havde fået mere lys end andet mens de havde stået i vindueskarmen. Der var også en der nævnte at måske havde de ikke fået lige meget vand. Ud fra det de nævnte her, gav det god anledning til at opstille en hypotese omkring plantens behov for lys. 

o   Hvorfor trives nogen frø bedre end andre, hvorfor bliver noget ikke til en spirer og andet gør? Opstil hypoteser, fx hvad sker der hvis vi tager radiser og det ene sættes i lys og det andet i mørke, hvad tror de der vil ske? Vi benytter os af produktive spørgsmål.

Vi har sat en løg og et hvidløg ind i skabet, vi har også et løg og et hvidløg stående ude i vindues karmen. Både det der står i lys og i mørke vil få lige meget vand, den eneste forskel er at det ikke får den samme mængde af lys. Derudover har vi plantet radiser i den samme potte og i det samme jord, det ene er sat i lys og det andet er sat i mørke i en skuffe. Drengenes hypotese er at den i mørke slet ikke vil vokse, det bliver spændende at se hvad der sker,


Vi plantede to sæt radiser, de er plantet i det samme jord i den samme potte. Eneste forskel er at den ene er sat i lys, den anden er i mørke. 


Kommentarer

  1. Hej Sabrina.
    Tak for dit indlæg. Det er dejligt du går så tæt på praksis når du formidler dit projekt. Inddragelsen af litteratur er relevant.
    I forhold til jeres hypoteser vil det være godt med nogle gæt på hvad I tror der sker, "Den mørke vil slet ikke vokse" --> Fordi? Hvad tror vi der er på spil?
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024