Praksisafprøvning - uge 11
![]() |
Vi kom jord i små potter og glas |
- Eksperimenter med købefrø og regrow (1. uge i uge 11):
- Plant købefrø i potter og følg deres udvikling.
- Brug grøntsagsrester (fx løg, gulerødder, salat, basilikum).
- Plant dem i jord og følg deres udvikling.
- Sammenlign med købefrøene.
Jeg har udvalgt to drenge fra mit arbejde, en dreng på 10 og en dreng på 13. Jeg har valgt en meget lille gruppe, fordi at begge drenge nemt kan blive distraheret af hvis der er for mange mennesker på en gang, for mange lyde og for mange indtryk og for at hjælpe dem med at fastholde en bedre koncentration og for at jeg kunne støtte dem på bedst mulig vis.
Begge drenge har været med ude at handle købefrø fra frøposer, de har selv udvalgt dem de gerne ville have, nogen af dem kunne de sige navnet på, andre kendte de slet ikke, og nogen af dem kunne de sige mindede dem om noget, altså de havde set dem før men kunne ikke placere navnet på dem.
![]() |
Her blev der skåret grønsager over og spist gulerødder. |
Hej Sabrina.
SvarSletTak for dit indlæg. Hvor er det godt at du inddrager drengene i processerne omkring hvad der skal sås, generelt set må du gerne tænke barnets perspektiver, medindflydelse og deltagelsesmuligheder ind i alle dele af dit projekt. Her kan du læne dig op af Roger Harts deltagelsesstige (se s. 35 og frem i https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf). Lige ledes kan du i forbindelse med jeres undersgøelser og observationer af frø og planter øve dig i den svære kunst at stille produktive spørgsmål (se s. 197 i Ejbye-Ernst og Stokholm, 2015). De produktive spørgsmål er kendetegnet ved at være åbne (dvs. sjældent med korrekte og ukorrekte svar), invitere til undring og understøtte det Charlotte Palludan kalder udvekslingstonen (Palludan, C. (2005). "Børnehaven gør en forskel.")
Glæder mig til at følge det fremadrettet.
Vh Christoffer