Gå videre til hovedindholdet

Randi - Dyrehold logbog 1

 


Aksel





Aksel bliver mere og mere tryg ved, for ham, os nye mennesker. Han har været med på arbejde 2 gange nu, og de unge, i den gruppe jeg har valgt, er meget interesseret i ham. Indtil nu har Aksel været med om aftenen. Han vågner først på aftenen og da han også spiser på det tidspunkt, har de været med i den proces.




De unge er meget nysgerrige på Aksel. De spørger om rigtig mange ting, også ting jeg ikke lige kan svare på, men så undersøger vi det sammen, og finder som regel et svar - men det er ikke altid. Derfor har jeg lavet en aftale med en dyrepasser i Plantorama, som kender til det afrikanske pygmæ pindsvin. Han vil gerne fortælle os noget mere om racen, vise os forskellige typer af bure, mad, legetøj, bunddække og andre interessante ting.

- Jeg har valgt at lave en aftale med en dyrepasser, da jeg formoder, at de unge vil finde oplevelsen spændende, blive endnu mere nysgerrig på Aksel og få svar på nogle flere af deres spørgsmål. Samtidig vil dette også give mig mere viden om det afrikanske pygmæ pindsvin, som jeg kan bruge i den pædagogiske praksis fremadrettet i mit dyrehold.



Næste gang Aksel skal med på arbejde er det på en nattevagt, jeg skal have. Vi har aftalt, at de 4 unge må være oppe, og være sammen med Aksel, så længe de kan holde ud til det. Her vil jeg benytte mig af tidspunktet, hvor Aksel alligevel er vågen, til at gøre rent i buret sammen med de unge. Vi har snakket om, hvordan det skal rengøres, og hvilket ting der skal bruges til det. Denne aktivitet sker ganske kort efter besøget ved dyrepasseren, da jeg gerne vil have at de unge har besøget friskt i erindring, da jeg vil lave en lille prøve for dem. Jeg vil tage forskellige slags tørfoder, bunddække, mad og drikkeskåle med, så de unge kan samarbejde om, at finde frem til det rette til Aksel, ud fra den viden de har tilegnet sig om ham indtil videre. 






Kommentarer

  1. Hej Randi.
    Skønt at du har fanget ungernes interesse omkring dit pindsvin. tag dig dog i agt for plantorama dyrepassere, da de lever af at sælge ting, som du selv skriver vil han "vise os forskellige typer af bure, mad, legetøj, bunddække og andre interessante ting". Jeg tror på at du, med dine evner og sammen med de unge kan udvikle jeres egne legesager og udforske indretning af buret.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024