Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave E uge 12 - Sabrina

 Dyreholdsopgave E


15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
  • Jeg har lært om dyrepleje, de specifikke behov hos de vandrende pinde, herunder deres kost, levesteder og pleje
  • Jeg har fået en dybere forståelse af, hvordan forskellige dyrearter bidrager til økosystemet og biodiversiteten
  • Jeg har fået en forståelse og kender til vigtigheden af ansvar og empati i forhold til at tage sig af levende væsener. 
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med? Naturdannelsens filosofiske element.
  • Dyrevelfærd: Hvordan sikrer vi, at dyrene trives og har det godt? Dette inkludere spørgsmål om deres fysiske og følelsesmæssige velbefindende.
  • Respekt for liv: Hvordan lærer vi børnene at respektere og værdsætte alle former for liv, uanset størrelse eller udseende?
  • Bæredygtighed: Hvordan kan vi opretholde et dyrehold på en måde der er bæredygtig og ikke skader miljøet?
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole)?
  • Almen dannelse: Det giver børnene mulighed for at forstå naturen og dyrelivet på en praktisk måde. De lærer om biologi, økosystemer og samspillet mellem arter. Dyrehold kan integreres i den åbne skole, hvor børn får mulighed for at lære uden for klasseværelset, det fremmer nysgerrigheden og engagement. 
  • Sociale kompetencer: Børnene lærer at samarbejde, tage ansvar og drage omsorg gennem dyrehold. De udvikler også kommunikationsfærdigheder ved at dele deres oplevelser med andre. 
18. Hvilke gode oplevelser hav dyreholdet anledning til?
Dyreholdet gav anledning til flere gode oplevelser, herunder:
  • Forundring: Børnene har været forundrede over de vandrende pinde og deres unikke egenskaber
  • Stolthed: Når de har passet dyrene godt, har de følt stolthed over deres ansvar
  • Naturforbindelse: Dyreholdet har skabt en stærkere forbindelse mellem børnene og naturen omkring dem. Dette da børnene også har været med ude i naturen for at indsamle blade til dem (føde)
Dyreholdet har været en berigende oplevelse, der har kombineret læring, ansvar og glæde. 





Kommentarer

  1. Hej Sabrina.
    Det er godt at læse, at dit dyrehold har været en god proces. Håber det vil vedblive at være sådan.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o