Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave E uge 12 - Sabrina

 Dyreholdsopgave E


15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
  • Jeg har lært om dyrepleje, de specifikke behov hos de vandrende pinde, herunder deres kost, levesteder og pleje
  • Jeg har fået en dybere forståelse af, hvordan forskellige dyrearter bidrager til økosystemet og biodiversiteten
  • Jeg har fået en forståelse og kender til vigtigheden af ansvar og empati i forhold til at tage sig af levende væsener. 
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med? Naturdannelsens filosofiske element.
  • Dyrevelfærd: Hvordan sikrer vi, at dyrene trives og har det godt? Dette inkludere spørgsmål om deres fysiske og følelsesmæssige velbefindende.
  • Respekt for liv: Hvordan lærer vi børnene at respektere og værdsætte alle former for liv, uanset størrelse eller udseende?
  • Bæredygtighed: Hvordan kan vi opretholde et dyrehold på en måde der er bæredygtig og ikke skader miljøet?
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole)?
  • Almen dannelse: Det giver børnene mulighed for at forstå naturen og dyrelivet på en praktisk måde. De lærer om biologi, økosystemer og samspillet mellem arter. Dyrehold kan integreres i den åbne skole, hvor børn får mulighed for at lære uden for klasseværelset, det fremmer nysgerrigheden og engagement. 
  • Sociale kompetencer: Børnene lærer at samarbejde, tage ansvar og drage omsorg gennem dyrehold. De udvikler også kommunikationsfærdigheder ved at dele deres oplevelser med andre. 
18. Hvilke gode oplevelser hav dyreholdet anledning til?
Dyreholdet gav anledning til flere gode oplevelser, herunder:
  • Forundring: Børnene har været forundrede over de vandrende pinde og deres unikke egenskaber
  • Stolthed: Når de har passet dyrene godt, har de følt stolthed over deres ansvar
  • Naturforbindelse: Dyreholdet har skabt en stærkere forbindelse mellem børnene og naturen omkring dem. Dette da børnene også har været med ude i naturen for at indsamle blade til dem (føde)
Dyreholdet har været en berigende oplevelse, der har kombineret læring, ansvar og glæde. 





Kommentarer

  1. Hej Sabrina.
    Det er godt at læse, at dit dyrehold har været en god proces. Håber det vil vedblive at være sådan.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...