Gå videre til hovedindholdet

Plantehold (Heidi)

 Plantehold


Plantelære


Hvad er en plante?
Generelt defineres en plante som en organisme, der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring.

 


Plantens grundorganer:

Plantens opbygning består af tre grundorganer: Rod, stængel og blad.
Nogle planter bærer blomst og frugt, men ikke alle.
Rod, stængel og blade har stor betydning for plantens vækst og fotosyntese samt respiration.

Roden

  •    fastholder planten i jorden
  •    optager vand samt opløste næringsstoffer
  •    transporterer vand og opløste stoffer op til de overjordiske dele af planten via stænglen
  •    sørger for at sukker fra de overjordiske dele kommer videre ud til cellerne og oplagres
  •    oplagrer energi i form af stivelse

 

Stænglen

  •  i takt med at stænglen vokser bæres blade og blomster op mod lyset
  •  danner forbindelse mellem rod og blade
  •  bistår i transporteringsprocessen af vand og opløste næringsstoffer
  •  oplagrer energi i form af stivelse i knopper, stængel og rodhals

 

Bladet

  •   opfanger sollyset og omdanne det til kemisk energi (bindinger i sukkermolekylerne)
  •    transporterer overskud af sukker ind til stænglen
  •   transporterer vand og opløste næringsstoffer ud til de aktive dele af blade
  •    berøver omkring voksende konkurrenter sollys ved at skygge for dem

 


Blomsten 
Alle frøplanter bærer blomst.
Blomsten er et uforgrenet skud med forholdsvis begrænset vækst.
Blomstens blade har indirekte eller direkte betydning for den kønnede formering:

  • Indirekte som beskyttelses- eller lokkeorganer.
  • Direkte ved dannelse af forplantningsorganer, som fx støvdragere og frugtanlæg.

Støvdragerne danner pollen, som ifm bestøvningen bringes frem til frugtanlægs støvfang.
Dér spirer det og danner et pollenrør, som fører sædcellerne frem til ægcellen i frøanlægget. Derved gennemføres befrugtningen, og der udvikles en kim.
Frugtanlægget udvikles derefter til én eller flere frugter, som indeholder frø.

 

Billede af plante-forplantning:

 

Hvad er et frø:
Et frø er resultat af den kønnede formering hos frøplanter, altså formerings- og spredningsorganet for disse planter.
Et frø består af en frøskal, som indeholder kim og frøhvide. 

 

Hvad er kim?
Kim er forstadiet til en ny plante, og ligger inde i frøet.
Kim udvikles fra befrugtede ægceller.
Kim indeholder de styrende arveanlæg, som skal sætte gang i spiringen.
Kim består af kimblade, kimrod, kimstængel og kimknop.
Når kim begynder at spirer, så er kimroden det første, som kommer til syne.
Kimroden er ofte dækket af kimhår.

Fotosyntese og respiration

Fotosyntese er planters opbygning af glukose vha. energi i sollys. Respiration er levende organismers nedbrydning af glukose.

 

Fotosyntese:

Ved fotosyntesen udnytter de grønne planter energi fra solen til at omdanne kuldioxid (CO2) fra luften og vand fra jorden til sukker (C6H12O6) og ilt (O2).

Den præcise kemiske formel ser således ud:

 

6 CO2 + 6 H2O + lys → C6H12O6 + 6 O2

 

6 molekyler kuldioxid + 6 molekyler vand bliver ved hjælp fra energi fra sollys
omdannet til
1 molekyle glukose (druesukker) + 6 molekyler ilt

 

Planter får CO2 fra luften, samt vand fra jorden.
Ilten frigives til luften.
Glukosen ombygges i planten til andre stoffer, fx stivelse og cellulose.

 

Respiration:

Respiration foregår i alle levende celler, både hos planter og dyr.
Det sker i cellernes mitokondrier.
Respiration foregår hele døgnet, idet processen ikke er afhængig af sollys.
Så længe der er sollys til stede foregår der mere fotosyntese end respiration i planternes celler.
Derfor produceres mere organisk stof og ilt, end der forbruges.
Hos planter nedbrydes sukkeret (som er dannet via fotosyntese), ved brug af ilt.
Derved frigives energi til planten samt kuldioxid til omgivelserne.

Formlen ser således ud:

 

6 O2 + C6H12O6 → energi + 6 CO2 + 6 H2O

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilder:

Egne noter fra biologi på A-niveau - plantelære 

kim – forstadiet til en ny plante | lex.dk – Den Store Danske

Biologi - undervisning, botanik og plantelære, lægeplanter og naturmedicin (duda.dk)

Kommentarer

  1. Hej Heidi - kiggede lige forbi. Du har fint styr på plantens livsbetingelser...
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...