Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold - Status (Heidi)


Mandag d. 15.04.2024




Hunden var med på job i dag.

Læsehundeteamet havde en aftale med vores interne bibliotek. Hunden havde ingen læse-opgave med barn i dag, men var blot med for at vænne sig endnu mere til stedet.
Der skete dog det meget uheldige, at vi på vej tilbage til bilen blev stoppet af tre drenge på cykel.
Den ene dreng kørte i fuld fart hen mod hunden, pløkkede bremserne i sidste øjeblik så dækkene hvinede. Han smed cyklen voldsomt fra sig meget tæt på hunden. Dreng var meget energisk, arousal var høj, og han var ikke modtagelig for guidning. Flere forsøg på ydreregulering og pædagogiske anvisninger i forhold til at tage kontakt til en hund, mislykkedes. 
Hunden var tydeligt utryg, men det var vanskeligt at skærme ordentligt i uderummet. Hunden kom hurtigt ind i bilen, men var tydeligt mærket af oplevelsen. 
Hunden blev straks kørt hjem. 
I det tidsrum (20 minutter) eskalerede drengens adfærd yderligere og episoden havde voldeligt udfald. 
Hunden har altså læst drengens adfærd helt korrekt. Det VAR en utryg situation. 
Efterfølgende sparring med kollega og afdelingsledelse. 
Vi er alle enige om, at dyr i pædagogisk praksis kan bidrage med meget positivt og værdigfuldt, også for vores målgruppe. Udfordringen er, at vi ikke som institution kan sikre dyrenes ve og vel. 
Projektet er per dags dato stoppet. 
Jeg kan og vil ikke udsætte min hund for traumer, og institutionen kan ikke garantere at lignende eller værre ikke sker igen. 
Vores oprindelige tese om, at dyrehold på netop vores institution kan være vanskeligt at håndtere i praksis, har altså desværre vist sig at holde stik. 
 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024