Mandag d. 15.04.2024
Hunden var med på job i dag.
Læsehundeteamet havde en aftale med vores interne bibliotek. Hunden havde ingen læse-opgave med barn i dag, men var blot med for at vænne sig endnu mere til stedet.
Der skete dog det meget uheldige, at vi på vej tilbage til bilen blev stoppet af tre drenge på cykel.
Den ene dreng kørte i fuld fart hen mod hunden, pløkkede bremserne i sidste øjeblik så dækkene hvinede. Han smed cyklen voldsomt fra sig meget tæt på hunden. Dreng var meget energisk, arousal var høj, og han var ikke modtagelig for guidning. Flere forsøg på ydreregulering og pædagogiske anvisninger i forhold til at tage kontakt til en hund, mislykkedes.
Hunden var tydeligt utryg, men det var vanskeligt at skærme ordentligt i uderummet. Hunden kom hurtigt ind i bilen, men var tydeligt mærket af oplevelsen.
Hunden blev straks kørt hjem.
I det tidsrum (20 minutter) eskalerede drengens adfærd yderligere og episoden havde voldeligt udfald.
Hunden har altså læst drengens adfærd helt korrekt. Det VAR en utryg situation.
Efterfølgende sparring med kollega og afdelingsledelse.
Vi er alle enige om, at dyr i pædagogisk praksis kan bidrage med meget positivt og værdigfuldt, også for vores målgruppe. Udfordringen er, at vi ikke som institution kan sikre dyrenes ve og vel.
Projektet er per dags dato stoppet.
Jeg kan og vil ikke udsætte min hund for traumer, og institutionen kan ikke garantere at lignende eller værre ikke sker igen.
Vores oprindelige tese om, at dyrehold på netop vores institution kan være vanskeligt at håndtere i praksis, har altså desværre vist sig at holde stik.
Kommentarer
Send en kommentar