Gå videre til hovedindholdet

Plantehold radiser og vækstbetingelser - Sabrina

 Radiser og vækstbetingelser 

25 marts 2024. Der er plantet radiser i alle tre potter. Der er rockwool til venstre, jord i midten og leca kugler til højre.

Jeg vil sammen med tre børn på 5, 7 og 10 år undersøge hvordan radiser trives under forskellige vækstbetingelser, dette vil jeg undersøge samtidig med at jeg har fokus på medinddragelse og medbestemmelse.

Vi har plantet radiser i tre forskellige medier. Målet er at observere og dokumentere hvordan radiserne udvikler sig i hvert medium. Målet er også at være undersøgende på min egen rolle ind i det, at jeg som pædagogen ikke overtager styrring og planlægningen af aktiviteten, men at jeg i stedet formår at indgå i processen sammen med børnene om hvad de synes er spændende, hvad de er nysgerrige på og hvad de har af gode idéer. Det kræver at jeg lytter, er fleksibel og at jeg går med dem på de forslag de kommer med. (centerforboernognatur.dk s. 35)

Vi har plantet i følgende:

  • Rockwool
  • Jord
  • Leca kugler
Medinddragelse og medbestemmelse:
Jeg involvere børnene i hele processen, jeg lader dem stille spørgsmål, komme med hypoteser og lader dem deltage aktivt i observationerne. De skal være med til at beslutte hvordan vi dokumentere og præsentere vores resultater. Det kan være en plakat, billeder, en dagbog eller noget helt andet. Jeg tager udgangspunkt i Roger Harts deltagelsesstige. 

Roger Harts deltagelsesstige


Børnene starter på trin 4 - udpeget og informeret, da jeg har udpeget at det er radiser vi skal prøve os af med og hvilke materialer vi skal undersøge i forhold til vækstbetingelser.

Herefter vil jeg beskrive hvordan børnene er blevet hørt, hvordan de deltager aktivt i beslutninger og hvordan de tager initiativ og samarbejder om beslutninger. Dette vil give en forståelse af hvor meget ansvar og indflydelse børnene har i eksperimentet. 

Forståelse og refleksion:
Hvor mener børnene selv at de ligger på stigen, hvordan kan de bevæge sig op af stigen og få endnu mere ansvar og indflydelse? 

Dokumentation og læring:
Børnenes observationer, hvad har de lært igennem denne proces? Plakat, billeder, tegninger

Vi kan i vores eksperiment konkludere at vækstbetingelser har en betydelig indflydelse på deres udvikling. Børnene konkludere dette ud fra det de kan se, at der i rockwool ikke er nogen spirer at få øje på, at der i Leca kugler er enkelte små spirer at se, og at der i jorden er mange der er vokset.

Vi har talt om hvorfor radiserne vokser forskelligt i hvert medie.

Børnenes konklusion er:

Rockwool:
Børnene synes det ser tørt ud selvom det bliver vandet lige så meget som de andre. Deres bud er at det ikke holder så godt på vandet som jord, de synes vandet "forsvinder".

Jord
Børnene synes at jorden ser fugtig ud i længere tid af gangen, og dette mener de er hovedårsagen til at radiserne vokser

Lecakugler:
Her siger børnene det samme som ved jordet, at det ser tørt ud, Derudover stiller de også spørgsmålstegn ved at der er luft inde i, så kuglerne ikke ligger tæt på samme måde som jord. Dette mener de kan have en indflydelse på det.







Kilder:

https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf

Kommentarer

  1. Hej Sabrina.
    Tak for dit indlæg, du gør nogle gode overvejelser omkring din målgruppes deltagelse. Der er forskellige led i dit projekt, og jeg vil mere at du på flere punkter bevæger dig længere op ad stigen end niveau 4, eftersom du i forhold til dokumentation beder børnene om at være med i beslutningerne omkring dette (niveau 6-7).
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024