Radiser og vækstbetingelser
|
25 marts 2024. Der er plantet radiser i alle tre potter. Der er rockwool til venstre, jord i midten og leca kugler til højre. |
Jeg vil sammen med tre børn på 5, 7 og 10 år undersøge hvordan radiser trives under forskellige vækstbetingelser, dette vil jeg undersøge samtidig med at jeg har fokus på medinddragelse og medbestemmelse.
Vi har plantet radiser i tre forskellige medier. Målet er at observere og dokumentere hvordan radiserne udvikler sig i hvert medium. Målet er også at være undersøgende på min egen rolle ind i det, at jeg som pædagogen ikke overtager styrring og planlægningen af aktiviteten, men at jeg i stedet formår at indgå i processen sammen med børnene om hvad de synes er spændende, hvad de er nysgerrige på og hvad de har af gode idéer. Det kræver at jeg lytter, er fleksibel og at jeg går med dem på de forslag de kommer med. (centerforboernognatur.dk s. 35)
Vi har plantet i følgende:
Medinddragelse og medbestemmelse:
Jeg involvere børnene i hele processen, jeg lader dem stille spørgsmål, komme med hypoteser og lader dem deltage aktivt i observationerne. De skal være med til at beslutte hvordan vi dokumentere og præsentere vores resultater. Det kan være en plakat, billeder, en dagbog eller noget helt andet. Jeg tager udgangspunkt i Roger Harts deltagelsesstige.
|
Roger Harts deltagelsesstige
|
Børnene starter på trin 4 - udpeget og informeret, da jeg har udpeget at det er radiser vi skal prøve os af med og hvilke materialer vi skal undersøge i forhold til vækstbetingelser.
Herefter vil jeg beskrive hvordan børnene er blevet hørt, hvordan de deltager aktivt i beslutninger og hvordan de tager initiativ og samarbejder om beslutninger. Dette vil give en forståelse af hvor meget ansvar og indflydelse børnene har i eksperimentet.
Forståelse og refleksion:
Hvor mener børnene selv at de ligger på stigen, hvordan kan de bevæge sig op af stigen og få endnu mere ansvar og indflydelse?
Dokumentation og læring:
Børnenes observationer, hvad har de lært igennem denne proces? Plakat, billeder, tegninger
|
Vi kan i vores eksperiment konkludere at vækstbetingelser har en betydelig indflydelse på deres udvikling. Børnene konkludere dette ud fra det de kan se, at der i rockwool ikke er nogen spirer at få øje på, at der i Leca kugler er enkelte små spirer at se, og at der i jorden er mange der er vokset.
Vi har talt om hvorfor radiserne vokser forskelligt i hvert medie.
Børnenes konklusion er:
Rockwool: Børnene synes det ser tørt ud selvom det bliver vandet lige så meget som de andre. Deres bud er at det ikke holder så godt på vandet som jord, de synes vandet "forsvinder".
Jord Børnene synes at jorden ser fugtig ud i længere tid af gangen, og dette mener de er hovedårsagen til at radiserne vokser
Lecakugler: Her siger børnene det samme som ved jordet, at det ser tørt ud, Derudover stiller de også spørgsmålstegn ved at der er luft inde i, så kuglerne ikke ligger tæt på samme måde som jord. Dette mener de kan have en indflydelse på det.
|
Kilder:
https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf
Hej Sabrina.
SvarSletTak for dit indlæg, du gør nogle gode overvejelser omkring din målgruppes deltagelse. Der er forskellige led i dit projekt, og jeg vil mere at du på flere punkter bevæger dig længere op ad stigen end niveau 4, eftersom du i forhold til dokumentation beder børnene om at være med i beslutningerne omkring dette (niveau 6-7).
Vh Christoffer