Gå videre til hovedindholdet

Plantehold radiser og vækstbetingelser - Sabrina

 Radiser og vækstbetingelser 

25 marts 2024. Der er plantet radiser i alle tre potter. Der er rockwool til venstre, jord i midten og leca kugler til højre.

Jeg vil sammen med tre børn på 5, 7 og 10 år undersøge hvordan radiser trives under forskellige vækstbetingelser, dette vil jeg undersøge samtidig med at jeg har fokus på medinddragelse og medbestemmelse.

Vi har plantet radiser i tre forskellige medier. Målet er at observere og dokumentere hvordan radiserne udvikler sig i hvert medium. Målet er også at være undersøgende på min egen rolle ind i det, at jeg som pædagogen ikke overtager styrring og planlægningen af aktiviteten, men at jeg i stedet formår at indgå i processen sammen med børnene om hvad de synes er spændende, hvad de er nysgerrige på og hvad de har af gode idéer. Det kræver at jeg lytter, er fleksibel og at jeg går med dem på de forslag de kommer med. (centerforboernognatur.dk s. 35)

Vi har plantet i følgende:

  • Rockwool
  • Jord
  • Leca kugler
Medinddragelse og medbestemmelse:
Jeg involvere børnene i hele processen, jeg lader dem stille spørgsmål, komme med hypoteser og lader dem deltage aktivt i observationerne. De skal være med til at beslutte hvordan vi dokumentere og præsentere vores resultater. Det kan være en plakat, billeder, en dagbog eller noget helt andet. Jeg tager udgangspunkt i Roger Harts deltagelsesstige. 

Roger Harts deltagelsesstige


Børnene starter på trin 4 - udpeget og informeret, da jeg har udpeget at det er radiser vi skal prøve os af med og hvilke materialer vi skal undersøge i forhold til vækstbetingelser.

Herefter vil jeg beskrive hvordan børnene er blevet hørt, hvordan de deltager aktivt i beslutninger og hvordan de tager initiativ og samarbejder om beslutninger. Dette vil give en forståelse af hvor meget ansvar og indflydelse børnene har i eksperimentet. 

Forståelse og refleksion:
Hvor mener børnene selv at de ligger på stigen, hvordan kan de bevæge sig op af stigen og få endnu mere ansvar og indflydelse? 

Dokumentation og læring:
Børnenes observationer, hvad har de lært igennem denne proces? Plakat, billeder, tegninger

Vi kan i vores eksperiment konkludere at vækstbetingelser har en betydelig indflydelse på deres udvikling. Børnene konkludere dette ud fra det de kan se, at der i rockwool ikke er nogen spirer at få øje på, at der i Leca kugler er enkelte små spirer at se, og at der i jorden er mange der er vokset.

Vi har talt om hvorfor radiserne vokser forskelligt i hvert medie.

Børnenes konklusion er:

Rockwool:
Børnene synes det ser tørt ud selvom det bliver vandet lige så meget som de andre. Deres bud er at det ikke holder så godt på vandet som jord, de synes vandet "forsvinder".

Jord
Børnene synes at jorden ser fugtig ud i længere tid af gangen, og dette mener de er hovedårsagen til at radiserne vokser

Lecakugler:
Her siger børnene det samme som ved jordet, at det ser tørt ud, Derudover stiller de også spørgsmålstegn ved at der er luft inde i, så kuglerne ikke ligger tæt på samme måde som jord. Dette mener de kan have en indflydelse på det.







Kilder:

https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf

Kommentarer

  1. Hej Sabrina.
    Tak for dit indlæg, du gør nogle gode overvejelser omkring din målgruppes deltagelse. Der er forskellige led i dit projekt, og jeg vil mere at du på flere punkter bevæger dig længere op ad stigen end niveau 4, eftersom du i forhold til dokumentation beder børnene om at være med i beslutningerne omkring dette (niveau 6-7).
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o