Gå videre til hovedindholdet

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde


9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder). 

17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet. 

25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet.

5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vokset betydeligt mere end fra starten, når jeg sammenligner det med de andre billeder. Derudover kan jeg se at de har ændret farve. Tidligere var de mere brune i det, hvor de nu er blevet mere grønne i det.

21 marts 2024. De vandrende pinde har virkelig vokset sig store og jeg synes de jævnligt skifter farve. Man kan se på billedet at den har en anden farve på midten af pinden, sådan en brunlig nuance, om det er æg eller afføring der er i den, det er jeg i tvivl om.

21 marts 2024. Han kan man se hvordan fugten ligger på bladet og hvordan pinde ligeledes er dækket af fugten fra den dusher jeg sprayer i, en gang dagligt. 

21 marts 2024. Her kan man se noget sorte små prikker rundt i bunddækket. Jeg er i tvivl om det er æg eller om det er afføring, men uanset hvad så er det et tegn på at buret skal rengøres. Hvis det er afføring er det vigtigt at det bliver rengjort så der ikke kommer sygdom eller andet i terrariet. Hvis det er æg, så skal de alligevel fjernes, da jeg ikke ønsker så mange pinde.

24 marts. Bladende er visnet, og denne gang synes jeg de er visnet hurtigere end tidligere. Jeg tror det måske kan skyldes at temperaturen både inde og ude stiger i de her dage, i takt med at vejret bliver varmere. Jeg har nemlig ikke ændret på mængden af vand i glasset eller den mængde af vand jeg daglig sprøjter ind på bladende og terrariet. 

24 marts. Alle tre vandrende pinde ser ud til at stortrives, de har alle vokset sig meget store.

8 april. De vandrende pinde vokser stadig hastigt. Her ses der er der snart er tid til endnu engang at skifte bladende, da de er begyndt at visne.

15 april. Her kan man rigtig se hvor aktive pindende bliver når grene og bunddække bliver skiftet.

15 april. De er så store nu, at man kan se hvordan deres mund bevæger sig når de indtager vand og føde.


Kommentarer

  1. Hej Sabrina - kiggede lige forbi. Fint at kartoflen bliver til plantehold - se kommentarer om den som foder under din dyrehold C opgave
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o