Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold - Hund på job (Heidi)

 


Terapihund

 

Opstart

Terapihunde-programmet er baseret på dyreassisteret terapi (AAT – Animal Assisted Therapy).

Den forening, som jeg er tilknyttet, tilbyder træningsforløb til hunde, især rettet mod terapihunde og servicehunde. For hvalpe og unge hunde starter træningen med almindelig hvalpe- og unghundetræning for at introducere hunden til verdenen og andre hunde.
Foreningen tilknytter en træner, som følger hund og fører igennem hele forløbet og guider frem mod gennemførelsen af en offentlighedstest.
Voksne hunde får også en tilknyttet en træner, som ved det første møde vurderer træningsniveauet og bedst muligt kunne guide i forhold til at træne frem mod offentlighedstesten.

Hundeføreren betaler selv for træneren, det vil sige en fastlagt timepris samt kørsel. Derudover betaler hundefører også alle omkostninger i forbindelse med offentlighedstesten.

 

Procedure for vejen til certificering som terapihund

Ved det første møde med træneren gennemgås offentlighedstesten, og der udarbejdes en individuel træningsplan baseret på hund og førers evner. Træneren deltager i arbejdet for at demonstrere træningsmetoder og hensyn til stedet.

For mit vedkommende er der ikke koblet fast træner på, da jeg selv er uddannet hundeejerinstruktør og adfærdsbehandler til hund. Jeg mødes derfor kun med træneren, når jeg selv føler behov for sparring.

Det er vigtigt, at hunden trænes i det miljø, hvor den skal arbejde, så den kan vænne sig til de lyde og forstyrrelser, den kan møde.

Hunden skal være mindst 2 år for at blive certificeret.

Foreningen fremsender en sele med et dækken til hunden, samt et ID-kort med billede af hund og fører.

For voksne hunde kan det tage 6-8 måneder at forberede sig til certificering, afhængigt af ens færdigheder ved opstart.

Når træneren vurderer, at hund og fører er klar til test, gennemføres en generalprøve.

 

 


 

Offentlighedstest for terapihunde

Testen ledes af en testleder fra foreningens certificeringsudvalg sammen med din egen træner.

Certificering udstedes kun, hvis alle obligatoriske testelementer bestås, og der gives en vurdering af hvert element samt en samlet kommentar til testens udførelse.

Ekstra testelementer kan tilføjes, hvis testlederen underrettes senest en måned før testen.

Testen skal udføres i et bymiljø, hvor hunden ikke normalt færdes. Foreningens certificeringsudvalg sikrer de nødvendige forhold for testen.

Hunden skal være vaccineret i overensstemmelse med lovgivningen inden testen.

 

Obligatoriske testelementer inkluderer

Hilse:
Hunden skal roligt hilse på mennesker i forskellige situationer og forblive på jorden med alle fire poter.

Håndtering af fremmede:
Hunden skal acceptere, at en fremmed håndterer den og reagerer roligt på nærgående undersøgelser.

Gå pænt i snor:
Hunden skal gå roligt i løs snor, hilse på forskellige personer og reagere på førerens kommandoer.

Følge tæt:
Hunden skal holde sig tæt til føreren i en tæt menneskemængde uden at kontakte andre.

Blive i position trods forstyrrelser:
Hunden skal forblive i en bestemt position, selv når der er forstyrrelser.

Indkald:
Hunden skal kaldes tilbage til føreren fra en afstand.

Mødet med andre hunde:
Hunden skal passere en fremmed hund og forblive i ro i mindst 30 sekunder.

Lyde:
Hunden må ikke reagere med angst over for forskellige lyde og skal kunne komme sig efter eventuel forskrækkelse.

Tricks:
Hunden skal udføre mindst tre forskellige tricks, herunder gerne apportering.

 

Generelt skal hunden vise interesse i at være tæt på fremmede mennesker, opretholde god kontakt med føreren og være rolig og veltilpas under hele testen.


-------------------------------------------------------



Læsehund

 

Læseteam

Læsehunde-programmet er baseret på dyreassisterede aktiviteter (AAA – Animal Assisted Activities), der sigter mod at støtte og opmuntre personer i forskellige sammenhænge som læring og rekreation. Frivillige udfører ofte disse aktiviteter, hvor hunden eller dyret skal opfylde specifikke krav.

Udover at styrke læsningen kan en læsehund også have en reguleringseffekt på barnets aktivitetsniveau og koncentrationsevne. Ifølge Charlotte Glintborg, lektor i psykologi ved Aalborg Universitet, kan samværet med en hund både skabe ro hos aktive børn og aktivere og motivere tilbageholdende børn.

En læsehund er en børneglad og imødekommende hund, som lytter tålmodigt og fuldt fokuseret til de bøger, som barnet læser. Læsehunden dømmer ikke, hvis barnet læser forkert. Dette skaber en positiv og unik læseoplevelse, som øger barnets læselyst og selvtillid.

Læseteamet består af hund og fører.
Læseteamet er særligt godkendt og certificeret til opgaven.
Læseteamet arbejder frivilligt på biblioteker og skoler, hvor de møder barnet.

 





Målgruppe

Målgruppen for læsehunde er børn i 1.-5. klasse, som er udfordret på deres læselyst og/eller læseevner. Disse børn har typisk lært at læse grundlæggende, men mangler motivation til at øve sig og forbedre læsefærdighederne. Det kan fx være ordblinde børn eller børn, som ikke læser alderssvarende, og derfor putter sig i klasseundervisningen.
Børn med læseudfordringer har ofte lav læselyst og negative associationer til bøger. Det er vigtigt at skabe positive læseoplevelser for disse børn for at styrke deres læsetræning. En læsehund kan bidrage til at skabe nye og positive erfaringer med læsning ved at tilbyde ro, nærvær og tryghed. Læsehunden dømmer ikke barnet, hvis det læser forkert, hvilket er en kontrast til andre læsesituationer, der kan være forbundet med usikkerhed og modvilje.

 

Forløb

At læse for en læsehund er et alternativ til læsning i klasseværelset eller for forældrene. Det giver barnet mulighed for at træne læsning i en tryg atmosfære og samtidig opleve glæden ved læsning. Et forløb med en læsehund supplerer den undervisning og læsevejledning, barnet modtager i skolen. For mange børn bliver dette forløb med en læsehund et vendepunkt i deres skolegang, da det styrker deres læselyst og glæde ved at gå i skole.

Under læsesessioner på 20-30 minutter læser barnet højt for læsehunden, efterfulgt af leg, trick-træning og godbidder til hunden.
Barnet møder typisk læsehunden en gang om ugen, og et typisk læseforløb strækker sig over seks uger. Når barnet afslutter sit læseforløb, udleveres et diplom med et foto af barnet selv og læsehunden.

 

Krav

For at blive frivillig som hundefører i læsehunde-programmet kræves 1-2 timers frivilligt socialt arbejde om ugen som læsehundeteam.
Fører skal være minimum 18 år og have en ren børneattest.
Læsehunden skal være mindst 2 år gammel på certificeringstidspunktet og være sund og rask i henhold til dyrlægens anbefalinger om vaccinationsprogram og sundhedstjek. Hundens temperament skal være venligt, roligt og lydigt, og den skal kunne omgås hunde af begge køn samt acceptere at bære et tørklæde som en del af dens uniform.

 

Session

For at blive certificeret læsehund indkaldes læsehundeteamet til session.

På dagen testes:
hundens temperament
hundens fysik og helbred
hundens generelle lydighed
hundens interesse i og omgang med børn
samarbejde mellem hund og fører
førerens ageren i arbejdet med hund og barn
en læsesituation
o.a.


Efter certificeringen udleveres navneskilt med billede af hund og fører.
Hunden modtager ligeledes et bandana med foreningens logo. 


-----------------------------------------

Kilder:

Trinitas

Fonden for Socialt Ansvar


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o