Terapihund
Opstart
Terapihunde-programmet er baseret på dyreassisteret terapi (AAT – Animal Assisted Therapy).
Den forening, som jeg er tilknyttet, tilbyder træningsforløb
til hunde, især rettet mod terapihunde og servicehunde. For hvalpe og unge
hunde starter træningen med almindelig hvalpe- og unghundetræning for at
introducere hunden til verdenen og andre hunde.
Foreningen tilknytter en træner, som følger hund og fører igennem hele forløbet
og guider frem mod gennemførelsen af en offentlighedstest.
Voksne hunde får også en tilknyttet en træner, som ved det første møde vurderer
træningsniveauet og bedst muligt kunne guide i forhold til at træne frem mod
offentlighedstesten.
Hundeføreren betaler selv for træneren, det vil sige en
fastlagt timepris samt kørsel. Derudover betaler hundefører også alle
omkostninger i forbindelse med offentlighedstesten.
Procedure for vejen til certificering som terapihund
Ved det første møde med træneren gennemgås
offentlighedstesten, og der udarbejdes en individuel træningsplan baseret på hund
og førers evner. Træneren deltager i arbejdet for at demonstrere
træningsmetoder og hensyn til stedet.
For mit vedkommende er der ikke koblet fast træner på, da
jeg selv er uddannet hundeejerinstruktør og adfærdsbehandler til hund. Jeg mødes
derfor kun med træneren, når jeg selv føler behov for sparring.
Det er vigtigt, at hunden trænes i det miljø, hvor den skal arbejde, så den kan vænne sig til de lyde og forstyrrelser, den kan møde.
Hunden skal være mindst 2 år for at blive certificeret.
Foreningen fremsender en sele med et dækken til hunden, samt
et ID-kort med billede af hund og fører.
For voksne hunde kan det tage 6-8 måneder at forberede sig
til certificering, afhængigt af ens færdigheder ved opstart.
Når træneren vurderer, at hund og fører er klar til test,
gennemføres en generalprøve.
Offentlighedstest for terapihunde
Testen ledes af en testleder fra foreningens certificeringsudvalg sammen med din egen træner.
Certificering udstedes kun, hvis alle obligatoriske
testelementer bestås, og der gives en vurdering af hvert element samt en samlet
kommentar til testens udførelse.
Ekstra testelementer kan tilføjes, hvis testlederen
underrettes senest en måned før testen.
Testen skal udføres i et bymiljø, hvor hunden ikke normalt
færdes. Foreningens certificeringsudvalg sikrer de nødvendige forhold for
testen.
Hunden skal være vaccineret i overensstemmelse med
lovgivningen inden testen.
Obligatoriske testelementer inkluderer
Hilse:
Hunden skal roligt hilse på mennesker i forskellige situationer og forblive på
jorden med alle fire poter.
Håndtering af fremmede:
Hunden skal acceptere, at en fremmed håndterer den og reagerer roligt på
nærgående undersøgelser.
Gå pænt i snor:
Hunden skal gå roligt i løs snor, hilse på forskellige personer og reagere på
førerens kommandoer.
Følge tæt:
Hunden skal holde sig tæt til føreren i en tæt menneskemængde uden at kontakte
andre.
Blive i position trods forstyrrelser:
Hunden skal forblive i en bestemt position, selv når der er forstyrrelser.
Indkald:
Hunden skal kaldes tilbage til føreren fra en afstand.
Mødet med andre hunde:
Hunden skal passere en fremmed hund og forblive i ro i mindst 30 sekunder.
Lyde:
Hunden må ikke reagere med angst over for forskellige lyde og skal kunne komme
sig efter eventuel forskrækkelse.
Tricks:
Hunden skal udføre mindst tre forskellige tricks, herunder gerne apportering.
Generelt skal hunden vise interesse i at være tæt på
fremmede mennesker, opretholde god kontakt med føreren og være rolig og
veltilpas under hele testen.
-------------------------------------------------------
Læsehund
Læseteam
Læsehunde-programmet er baseret på dyreassisterede aktiviteter (AAA – Animal Assisted Activities), der sigter mod at støtte og opmuntre personer i forskellige sammenhænge som læring og rekreation. Frivillige udfører ofte disse aktiviteter, hvor hunden eller dyret skal opfylde specifikke krav.Udover at styrke læsningen kan en læsehund også have en
reguleringseffekt på barnets aktivitetsniveau og koncentrationsevne. Ifølge
Charlotte Glintborg, lektor i psykologi ved Aalborg Universitet, kan samværet
med en hund både skabe ro hos aktive børn og aktivere og motivere
tilbageholdende børn.
En læsehund er en børneglad og imødekommende hund, som
lytter tålmodigt og fuldt fokuseret til de bøger, som barnet læser. Læsehunden dømmer
ikke, hvis barnet læser forkert. Dette skaber en positiv og unik læseoplevelse,
som øger barnets læselyst og selvtillid.
Læseteamet består af hund og fører.
Læseteamet er særligt godkendt og certificeret til opgaven.
Læseteamet arbejder frivilligt på biblioteker og skoler, hvor de møder barnet.
Målgruppe
Målgruppen for læsehunde er børn i 1.-5. klasse, som er udfordret på deres
læselyst og/eller læseevner. Disse børn har typisk lært at læse grundlæggende,
men mangler motivation til at øve sig og forbedre læsefærdighederne. Det kan fx
være ordblinde børn eller børn, som ikke læser alderssvarende, og derfor putter
sig i klasseundervisningen.
Børn med læseudfordringer har ofte lav læselyst og negative associationer til
bøger. Det er vigtigt at skabe positive læseoplevelser for disse børn for at
styrke deres læsetræning. En læsehund kan bidrage til at skabe nye og positive
erfaringer med læsning ved at tilbyde ro, nærvær og tryghed. Læsehunden dømmer
ikke barnet, hvis det læser forkert, hvilket er en kontrast til andre
læsesituationer, der kan være forbundet med usikkerhed og modvilje.
Forløb
At læse for en læsehund er et alternativ til læsning i klasseværelset eller for forældrene. Det giver barnet mulighed for at træne læsning i en tryg atmosfære og samtidig opleve glæden ved læsning. Et forløb med en læsehund supplerer den undervisning og læsevejledning, barnet modtager i skolen. For mange børn bliver dette forløb med en læsehund et vendepunkt i deres skolegang, da det styrker deres læselyst og glæde ved at gå i skole.Under læsesessioner på 20-30 minutter læser barnet højt for
læsehunden, efterfulgt af leg, trick-træning og godbidder til hunden.
Barnet møder typisk læsehunden en gang om ugen, og et typisk læseforløb
strækker sig over seks uger. Når barnet afslutter sit læseforløb, udleveres et
diplom med et foto af barnet selv og læsehunden.
Krav
For at blive frivillig som hundefører i læsehunde-programmet kræves 1-2 timers frivilligt socialt arbejde om ugen som læsehundeteam.Fører skal være minimum 18 år og have en ren børneattest.
Læsehunden skal være mindst 2 år gammel på certificeringstidspunktet og være sund og rask i henhold til dyrlægens anbefalinger om vaccinationsprogram og sundhedstjek. Hundens temperament skal være venligt, roligt og lydigt, og den skal kunne omgås hunde af begge køn samt acceptere at bære et tørklæde som en del af dens uniform.
Session
For at blive certificeret læsehund indkaldes læsehundeteamet til session.På dagen testes:
hundens temperament
hundens fysik og helbred
hundens generelle lydighed
hundens interesse i og omgang med børn
samarbejde mellem hund og fører
førerens ageren i arbejdet med hund og barn
en læsesituation
o.a.
Efter certificeringen udleveres navneskilt med billede af hund og fører.
Hunden modtager ligeledes et bandana med foreningens logo.
-----------------------------------------
Kilder:
Trinitas
Fonden for Socialt Ansvar
Kommentarer
Send en kommentar