Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold - Hund på job (Heidi)

 


Terapihund

 

Opstart

Terapihunde-programmet er baseret på dyreassisteret terapi (AAT – Animal Assisted Therapy).

Den forening, som jeg er tilknyttet, tilbyder træningsforløb til hunde, især rettet mod terapihunde og servicehunde. For hvalpe og unge hunde starter træningen med almindelig hvalpe- og unghundetræning for at introducere hunden til verdenen og andre hunde.
Foreningen tilknytter en træner, som følger hund og fører igennem hele forløbet og guider frem mod gennemførelsen af en offentlighedstest.
Voksne hunde får også en tilknyttet en træner, som ved det første møde vurderer træningsniveauet og bedst muligt kunne guide i forhold til at træne frem mod offentlighedstesten.

Hundeføreren betaler selv for træneren, det vil sige en fastlagt timepris samt kørsel. Derudover betaler hundefører også alle omkostninger i forbindelse med offentlighedstesten.

 

Procedure for vejen til certificering som terapihund

Ved det første møde med træneren gennemgås offentlighedstesten, og der udarbejdes en individuel træningsplan baseret på hund og førers evner. Træneren deltager i arbejdet for at demonstrere træningsmetoder og hensyn til stedet.

For mit vedkommende er der ikke koblet fast træner på, da jeg selv er uddannet hundeejerinstruktør og adfærdsbehandler til hund. Jeg mødes derfor kun med træneren, når jeg selv føler behov for sparring.

Det er vigtigt, at hunden trænes i det miljø, hvor den skal arbejde, så den kan vænne sig til de lyde og forstyrrelser, den kan møde.

Hunden skal være mindst 2 år for at blive certificeret.

Foreningen fremsender en sele med et dækken til hunden, samt et ID-kort med billede af hund og fører.

For voksne hunde kan det tage 6-8 måneder at forberede sig til certificering, afhængigt af ens færdigheder ved opstart.

Når træneren vurderer, at hund og fører er klar til test, gennemføres en generalprøve.

 

 


 

Offentlighedstest for terapihunde

Testen ledes af en testleder fra foreningens certificeringsudvalg sammen med din egen træner.

Certificering udstedes kun, hvis alle obligatoriske testelementer bestås, og der gives en vurdering af hvert element samt en samlet kommentar til testens udførelse.

Ekstra testelementer kan tilføjes, hvis testlederen underrettes senest en måned før testen.

Testen skal udføres i et bymiljø, hvor hunden ikke normalt færdes. Foreningens certificeringsudvalg sikrer de nødvendige forhold for testen.

Hunden skal være vaccineret i overensstemmelse med lovgivningen inden testen.

 

Obligatoriske testelementer inkluderer

Hilse:
Hunden skal roligt hilse på mennesker i forskellige situationer og forblive på jorden med alle fire poter.

Håndtering af fremmede:
Hunden skal acceptere, at en fremmed håndterer den og reagerer roligt på nærgående undersøgelser.

Gå pænt i snor:
Hunden skal gå roligt i løs snor, hilse på forskellige personer og reagere på førerens kommandoer.

Følge tæt:
Hunden skal holde sig tæt til føreren i en tæt menneskemængde uden at kontakte andre.

Blive i position trods forstyrrelser:
Hunden skal forblive i en bestemt position, selv når der er forstyrrelser.

Indkald:
Hunden skal kaldes tilbage til føreren fra en afstand.

Mødet med andre hunde:
Hunden skal passere en fremmed hund og forblive i ro i mindst 30 sekunder.

Lyde:
Hunden må ikke reagere med angst over for forskellige lyde og skal kunne komme sig efter eventuel forskrækkelse.

Tricks:
Hunden skal udføre mindst tre forskellige tricks, herunder gerne apportering.

 

Generelt skal hunden vise interesse i at være tæt på fremmede mennesker, opretholde god kontakt med føreren og være rolig og veltilpas under hele testen.


-------------------------------------------------------



Læsehund

 

Læseteam

Læsehunde-programmet er baseret på dyreassisterede aktiviteter (AAA – Animal Assisted Activities), der sigter mod at støtte og opmuntre personer i forskellige sammenhænge som læring og rekreation. Frivillige udfører ofte disse aktiviteter, hvor hunden eller dyret skal opfylde specifikke krav.

Udover at styrke læsningen kan en læsehund også have en reguleringseffekt på barnets aktivitetsniveau og koncentrationsevne. Ifølge Charlotte Glintborg, lektor i psykologi ved Aalborg Universitet, kan samværet med en hund både skabe ro hos aktive børn og aktivere og motivere tilbageholdende børn.

En læsehund er en børneglad og imødekommende hund, som lytter tålmodigt og fuldt fokuseret til de bøger, som barnet læser. Læsehunden dømmer ikke, hvis barnet læser forkert. Dette skaber en positiv og unik læseoplevelse, som øger barnets læselyst og selvtillid.

Læseteamet består af hund og fører.
Læseteamet er særligt godkendt og certificeret til opgaven.
Læseteamet arbejder frivilligt på biblioteker og skoler, hvor de møder barnet.

 





Målgruppe

Målgruppen for læsehunde er børn i 1.-5. klasse, som er udfordret på deres læselyst og/eller læseevner. Disse børn har typisk lært at læse grundlæggende, men mangler motivation til at øve sig og forbedre læsefærdighederne. Det kan fx være ordblinde børn eller børn, som ikke læser alderssvarende, og derfor putter sig i klasseundervisningen.
Børn med læseudfordringer har ofte lav læselyst og negative associationer til bøger. Det er vigtigt at skabe positive læseoplevelser for disse børn for at styrke deres læsetræning. En læsehund kan bidrage til at skabe nye og positive erfaringer med læsning ved at tilbyde ro, nærvær og tryghed. Læsehunden dømmer ikke barnet, hvis det læser forkert, hvilket er en kontrast til andre læsesituationer, der kan være forbundet med usikkerhed og modvilje.

 

Forløb

At læse for en læsehund er et alternativ til læsning i klasseværelset eller for forældrene. Det giver barnet mulighed for at træne læsning i en tryg atmosfære og samtidig opleve glæden ved læsning. Et forløb med en læsehund supplerer den undervisning og læsevejledning, barnet modtager i skolen. For mange børn bliver dette forløb med en læsehund et vendepunkt i deres skolegang, da det styrker deres læselyst og glæde ved at gå i skole.

Under læsesessioner på 20-30 minutter læser barnet højt for læsehunden, efterfulgt af leg, trick-træning og godbidder til hunden.
Barnet møder typisk læsehunden en gang om ugen, og et typisk læseforløb strækker sig over seks uger. Når barnet afslutter sit læseforløb, udleveres et diplom med et foto af barnet selv og læsehunden.

 

Krav

For at blive frivillig som hundefører i læsehunde-programmet kræves 1-2 timers frivilligt socialt arbejde om ugen som læsehundeteam.
Fører skal være minimum 18 år og have en ren børneattest.
Læsehunden skal være mindst 2 år gammel på certificeringstidspunktet og være sund og rask i henhold til dyrlægens anbefalinger om vaccinationsprogram og sundhedstjek. Hundens temperament skal være venligt, roligt og lydigt, og den skal kunne omgås hunde af begge køn samt acceptere at bære et tørklæde som en del af dens uniform.

 

Session

For at blive certificeret læsehund indkaldes læsehundeteamet til session.

På dagen testes:
hundens temperament
hundens fysik og helbred
hundens generelle lydighed
hundens interesse i og omgang med børn
samarbejde mellem hund og fører
førerens ageren i arbejdet med hund og barn
en læsesituation
o.a.


Efter certificeringen udleveres navneskilt med billede af hund og fører.
Hunden modtager ligeledes et bandana med foreningens logo. 


-----------------------------------------

Kilder:

Trinitas

Fonden for Socialt Ansvar


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...