Gå videre til hovedindholdet

Randi - Plantehold logbog 3 - 1. ompotning







Det er blevet tid til at ompotte og re - plante

Ærter og sojabønner har fået deres egene potter og de bliver nu støttet af en pind, da deres stængler er lange, men  ikke stabile nok til at de kan klare sig uden støtte.




Tomaterne er plantet over i hver deres fiberpotte. Det giver dem mest mulig plads til udvikling, og samtidig er fiberpotten lige til at sætte ned i den blivende jord, når den tid kommer.



Gulerødderne er det efterhånden så som så med. Jeg genplanter løbende, men det er som om, at de ikke vil lykkedes. 





De små Rød solhat, boghvede og lavendler, er også blevet delt, de står dog ikke alene i potterne, da de ikke er stærke nok til at blive delt så meget op. 









Drueagurkerne er også plantet om i hver deres potte og støttes også med en pind. Jeg kan have en bange anelse om, at de alligevel ikke har været klar til at blive pottet om, da de er begyndt at hænge lidt med hovederne. Jeg undersøgte det med de hængende blade. Det kan skyldes for meget sollys, og planten skal skærmes eller douches med vand. Overvanding kan også få bladene til at hænge. Er dette tilfældet skal de ikke have mere vand og stilles i skygge. Man kan nu mærke at bladene er blevet lodne på bagsiden.




Ærterne og sojabønnerne bliver større og større, så jeg skal snart, igen finde noget de står stabilt i. Man kan se at de har rimelig mange fange arme, og de derfor filtrer sig ind i hinanden. Jeg vil undersøge, om det er en fordel at det står tæt, elle om de skal have god plads omkring sig. 





Min lille æble spire og mine fine skud fra cantaloup melonen er gået til. Jeg har sat nye til forspiring, i et lille drivhus, og håber at de denne gang bliver til mere. 













 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024