Gå videre til hovedindholdet

Randi Dyrehold logbog 3

 







Jeg bad de unge, om at tale sammen om at finde ud af, hvordan vi skulle kunne få denne opgave til at lykkedes, hvad der skulle til for at vi kunne lave den, og hvad vi kunne gøre, hvis ikke det de var kommet frem til virkede.



De kom frem til, at vi kunne finde et kamera der kunne filme buret i et døgn, men dette kunne vi ikke lykkes med. Andre forslag var, at jeg skulle filme ham selv, men det blev hurtig afvist, da det er et projekt alle skulle være med til det. Vi aftalte hvilken dag det skulle være, og hvordan vi ville gøre det - så aftenen hvor vi filmede, sad vi rundt om buret i ca. 1 1/2 time. Vi satte os rundt om buret i god tid, så Aksel kunne få kendskab til vores lugte og ganske få lyde.


 

At filme Aksel, når han spiser, hvilket skulle gøres, når han var færdig  med at sove - altså ved 19.30 tiden, var vi ikke sikke på ville lykkedes.
Vi skulle også passe på, at vi ikke lavede støj, for så ville han gå tilbage i huset igen.
Vi sad rundt om buret, med hver vores kamera. På mit kamera var lommelygten tændt, så lyset på ham kun kom et sted fra. Lyset havde jeg tændt med det samme, vi satte os. Så da  Aksels mad kom ned til ham i buret, ville han have vænnet sig til det. Vi havde længe planlagt, hvordan vi skulle gøre, og hvordan vi mente der var bedst chance for at få film med ham

De unge ville selv lavet menuen til ham, som de har lært om tidligere. De besluttede sig for: Melorme, kyllingehjerte og små græshopper. Aksel plejer, at få hans mad forskellige steder i buret, så han selv kan snuse efter dem. Vi valgte ikke at gøre dette, da de unge ville være sikre på, at de fik filmet noget overhovedet. Vi vil prøve at gøre forsøget med maden rundt i buret, og filme det, men vi er klar over, at det ikke er sikkert, at dette vil kunne lykkes.




Det lykkedes for os at få filmet Aksel fra forskellige vinkler. Der var en del små film, men de unge valgte, at det skulle være de tre, der er dokumentation her.





Både de unge og jeg, var meget overrasket over, hvor hurtigt Aksel spiser. Som man kan se på en af videoerne, står Aksel og slikker blod fra kyllingehjertet op fra tallerkenen. Dette syntes de unge var ret klamt, men de ville gerne vide, hvorfor han gjorde det, så vi aftalte at det ville vi se om vi kunne finde svar på et par dage efter, når vi igen skulle snakke om Aksel.






Pædagogiske - didaktiske overvejelser ifm. med denne opgave






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...