Gå videre til hovedindholdet

Randi Dyrehold logbog 3

 







Jeg bad de unge, om at tale sammen om at finde ud af, hvordan vi skulle kunne få denne opgave til at lykkedes, hvad der skulle til for at vi kunne lave den, og hvad vi kunne gøre, hvis ikke det de var kommet frem til virkede.



De kom frem til, at vi kunne finde et kamera der kunne filme buret i et døgn, men dette kunne vi ikke lykkes med. Andre forslag var, at jeg skulle filme ham selv, men det blev hurtig afvist, da det er et projekt alle skulle være med til det. Vi aftalte hvilken dag det skulle være, og hvordan vi ville gøre det - så aftenen hvor vi filmede, sad vi rundt om buret i ca. 1 1/2 time. Vi satte os rundt om buret i god tid, så Aksel kunne få kendskab til vores lugte og ganske få lyde.


 

At filme Aksel, når han spiser, hvilket skulle gøres, når han var færdig  med at sove - altså ved 19.30 tiden, var vi ikke sikke på ville lykkedes.
Vi skulle også passe på, at vi ikke lavede støj, for så ville han gå tilbage i huset igen.
Vi sad rundt om buret, med hver vores kamera. På mit kamera var lommelygten tændt, så lyset på ham kun kom et sted fra. Lyset havde jeg tændt med det samme, vi satte os. Så da  Aksels mad kom ned til ham i buret, ville han have vænnet sig til det. Vi havde længe planlagt, hvordan vi skulle gøre, og hvordan vi mente der var bedst chance for at få film med ham

De unge ville selv lavet menuen til ham, som de har lært om tidligere. De besluttede sig for: Melorme, kyllingehjerte og små græshopper. Aksel plejer, at få hans mad forskellige steder i buret, så han selv kan snuse efter dem. Vi valgte ikke at gøre dette, da de unge ville være sikre på, at de fik filmet noget overhovedet. Vi vil prøve at gøre forsøget med maden rundt i buret, og filme det, men vi er klar over, at det ikke er sikkert, at dette vil kunne lykkes.




Det lykkedes for os at få filmet Aksel fra forskellige vinkler. Der var en del små film, men de unge valgte, at det skulle være de tre, der er dokumentation her.





Både de unge og jeg, var meget overrasket over, hvor hurtigt Aksel spiser. Som man kan se på en af videoerne, står Aksel og slikker blod fra kyllingehjertet op fra tallerkenen. Dette syntes de unge var ret klamt, men de ville gerne vide, hvorfor han gjorde det, så vi aftalte at det ville vi se om vi kunne finde svar på et par dage efter, når vi igen skulle snakke om Aksel.






Pædagogiske - didaktiske overvejelser ifm. med denne opgave






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop - Jannik

  Velkommen til min biotop    Biotopen ligger i Staushede Plantage, tæt ved Tranekær sø. Her har jeg valgt et lille skovstykke, hvis planteliv og skovvækst har fået lov til at passe sig selv, i modsætning til størstedelen af plantagen der fungerer som driftsskov. Området har været moseområde, og der er i årene omkring 2. verdenskrig gravet tørv, hvilket stadig er synligt i biotopen. Gårde tæt ved plantagen havde – og har stadig - et lille jordtilliggende i plantagen, og det var her der gravedes tørv. Derfor får området i dag lov til at ligge uforstyrret. På nedenstående billede ses små "volde" efter tørvegravning Vindfælder, som her, får lov at blive liggende til gavn for dyr, planter og svampe I biotopen fandt jeg Østershatte, der er en alle tiders spisesvamp. Den vokser ikke på jorden, men findes gerne på dødt eller døende træ i vinterperioden, hvor de fleste andre spisesvampe er væk Biotopens placering Håndtegnet skitse over biotopen kommer ...

Biotop opgave A - Heidis biotop 08.01.2024

  Heidis biotop i januar 08.01.2024 om formiddagen Nu er biotopen valgt og det er blevet tid til første tilsyn med det valgte område.  Med på dagens vandring har jeg en dreng på 10 år.  Det er en frostklar morgen og det har sneet igen. Det er derfor let at finde spor, for alle som opholder sig i naturen efterlader aftryk....både dyr og mennesker. Vi er meget optimistiske og ekstra opmærksomme på, at dyreaftryk kan se større ud i sneen.  Vi finder hurtigt de første spor af dyr. Vi bliver hurtigt enige om, at det må stamme fra en fugl. Vi kan ikke vide hvilken fugl, for der er et rigt fugleliv på matriklen.     Snart finder vi flere spor. Denne gang er vi mere usikre, men vi har allieret os med en opslagsbog og en iPhone. Vi finder noget, som minder om aftryk fra en pote med trædepuder.    Min lille hjælper mener bestemt, der må tale om en ulv. Dette foranlediger en snak om ulvens udbredelse i Danmark. Hvor mon de dér danske ulve egentligt holder til?  Hvor kan vi få mere viden? Vi finde

Biotop opgave A - Heidis biotop

- information om valgt biotop Matriklens koordinater 55.43015835°N, 9.87153037°Ø Beliggenhed Matriklen er beliggende i naturskønt område med egen skov, sø og mose. Matriklen er omkranset af marker på alle sider.   Højde over havets overflade                         26,6 meter over havet Geologi Jordart: Moræneler. Moræneler er den mest almindelige jordart i Danmark.  Moræneler dækker omtrent 39% af Danmarks areal.  Moræneler er især dominerende på Sjælland samt Fyn og øerne. Moræneleret blev aflejret for mange millioner år siden, da Danmark var dækket af is under én af flere pleistocæne istider.  Moræneler kendes på dets sandede, siltede ler med forekomst af spredte sten. Moræneler er følsomt overfor udtørring, ligesom leret næsten er uigennemtrængeligt for vand og nedbør. Ved kraftige regnskyl vil nedbøren have svært ved at trænge ned i jorden og i stedet strømme på overfladen og samle sig i store pytter.  (Kilde: dingeo.dk) Biotop Den valgte biotop strækker sig over 10 x 10 meter o