Gå videre til hovedindholdet

Praksis afprøvning uge 13 og 14 - Sabrina

 Praksis afprøvning uge 13 og 14


Etablering af køkkenhave


  1. Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
    • Høst regrow-grøntsagerne.
    • Sammenlign smag og tekstur med købefrøene, forskelle og ligheder.
    • Lav smagstest og tegn observationer.
    • Formidling af resultater til en anden gruppe af børn/unge på institutionen
  1. Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
    • Gennemgang af forløbet og formålet.
    • Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
    • Hvad er en plante? Hvad er et frø?
    • Hvad blev de selv nysgerrige på?
    • Hvad undrede dem?
Forløbet gik desværre ikke som forventet, da mange af planterne gik ud undervejs i forsøget. Vi kunne derfor ikke følge de sidste to ugers planlægning af programmet. Vi fik stadig talt om sammenligninger og forskelle. Det de blev nysgerrige på og optaget af, var hvorfor planterne gik ud, den ene dreng sagde at måske havde de ikke fået nok vand. Hans forslag var derfor, at vi kunne etablere en køkkenhave, for som han sagde "så er de udenfor, og de får vand af regnen". Fantastisk idé tænkte jeg, og det giver så meget mening. Jeg valgte derfor at tage udgangspunkt i den langsommelige pædagogik hvor jeg satte proces over produkt, give mig tid til at lytte til dem, og ved at anerkende at ting tager tid. (Clark, A. 2023) 
Clark definere det ved at tillade os at blive afsporet og dykke dybere ned i det vi bliver optaget af, hvilket jeg gjorde ved at følge med dem om det de synes var en god idé og det som de blev optaget af. Jeg gav derfor slip på den planlagte aktivitet og gik med deres idéer.

Det betyder at vi nu har en køkkenhave for enden af terrassen. 
De unge har været med ude at handle frø ind, og selv bestemt hvad de gerne ville så i haven.


Vi har plantet jordbær planter

Her i køkkenhaven har vi sat kartofler, plantet radiser, gulerødder og ærter

Ikke alt overlevede, og de fleste regrow grønsager blev ikke til meget. Det der overlevede står fortsat til spirring.

Løg og hvidløg gror godt

Løg og hvidløg som havde stået i skabet i mørke, blev ikke til noget. Det var også ud fra dette forsøg, at deres idé med køkkenhaven kom, da der udenfor ville være sol til at det vi plantede ville gro.



Kilder:

Clark, A. (2023). Slow pedagogies and slow knowledge. I: Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in early childhood education (p. 37-51 of 160). Routledge/Taylor & Francis Group. ISBN: 9780367508814













Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024