Praksis afprøvning uge 13 og 14
Etablering af køkkenhave |
- Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
- Høst regrow-grøntsagerne.
- Sammenlign smag og tekstur med købefrøene,
forskelle og ligheder.
- Lav smagstest og tegn observationer.
- Formidling af resultater til en anden gruppe af børn/unge på institutionen
- Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
- Gennemgang af forløbet og formålet.
- Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
- Hvad er en plante? Hvad er et frø?
- Hvad blev de selv nysgerrige på?
- Hvad undrede dem?
Clark definere det ved at tillade os at blive afsporet og dykke dybere ned i det vi bliver optaget af, hvilket jeg gjorde ved at følge med dem om det de synes var en god idé og det som de blev optaget af. Jeg gav derfor slip på den planlagte aktivitet og gik med deres idéer.
Det betyder at vi nu har en køkkenhave for enden af terrassen.
De unge har været med ude at handle frø ind, og selv bestemt hvad de gerne ville så i haven.
Vi har plantet jordbær planter |
Her i køkkenhaven har vi sat kartofler, plantet radiser, gulerødder og ærter |
Ikke alt overlevede, og de fleste regrow grønsager blev ikke til meget. Det der overlevede står fortsat til spirring. |
Løg og hvidløg gror godt |
Kilder:
Clark, A. (2023). Slow pedagogies and slow knowledge. I: Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in early childhood education (p. 37-51 of 160). Routledge/Taylor & Francis Group. ISBN: 9780367508814
Kommentarer
Send en kommentar