Gå videre til hovedindholdet

Praksis afprøvning uge 13 og 14 - Sabrina

 Praksis afprøvning uge 13 og 14


Etablering af køkkenhave


  1. Smagstest og formidling (3. uge i uge 13):
    • Høst regrow-grøntsagerne.
    • Sammenlign smag og tekstur med købefrøene, forskelle og ligheder.
    • Lav smagstest og tegn observationer.
    • Formidling af resultater til en anden gruppe af børn/unge på institutionen
  1. Opfølgning på emnet (4. uge i uge 14):
    • Gennemgang af forløbet og formålet.
    • Diskussion om forskelle mellem købefrø og regrow.
    • Hvad er en plante? Hvad er et frø?
    • Hvad blev de selv nysgerrige på?
    • Hvad undrede dem?
Forløbet gik desværre ikke som forventet, da mange af planterne gik ud undervejs i forsøget. Vi kunne derfor ikke følge de sidste to ugers planlægning af programmet. Vi fik stadig talt om sammenligninger og forskelle. Det de blev nysgerrige på og optaget af, var hvorfor planterne gik ud, den ene dreng sagde at måske havde de ikke fået nok vand. Hans forslag var derfor, at vi kunne etablere en køkkenhave, for som han sagde "så er de udenfor, og de får vand af regnen". Fantastisk idé tænkte jeg, og det giver så meget mening. Jeg valgte derfor at tage udgangspunkt i den langsommelige pædagogik hvor jeg satte proces over produkt, give mig tid til at lytte til dem, og ved at anerkende at ting tager tid. (Clark, A. 2023) 
Clark definere det ved at tillade os at blive afsporet og dykke dybere ned i det vi bliver optaget af, hvilket jeg gjorde ved at følge med dem om det de synes var en god idé og det som de blev optaget af. Jeg gav derfor slip på den planlagte aktivitet og gik med deres idéer.

Det betyder at vi nu har en køkkenhave for enden af terrassen. 
De unge har været med ude at handle frø ind, og selv bestemt hvad de gerne ville så i haven.


Vi har plantet jordbær planter

Her i køkkenhaven har vi sat kartofler, plantet radiser, gulerødder og ærter

Ikke alt overlevede, og de fleste regrow grønsager blev ikke til meget. Det der overlevede står fortsat til spirring.

Løg og hvidløg gror godt

Løg og hvidløg som havde stået i skabet i mørke, blev ikke til noget. Det var også ud fra dette forsøg, at deres idé med køkkenhaven kom, da der udenfor ville være sol til at det vi plantede ville gro.



Kilder:

Clark, A. (2023). Slow pedagogies and slow knowledge. I: Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in early childhood education (p. 37-51 of 160). Routledge/Taylor & Francis Group. ISBN: 9780367508814













Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...