Gå videre til hovedindholdet

Biotop - Genbesøg - Forår (Heidi)

Genbesøg din biotop - opdag årstidens skiften og andre forandringer.
Fasthold dette i et blogindlæg og reflekter gerne over nye muligheder for pædagogiske aktiviteter. 



Ved første øjekast ser biotop ikke ligefrem frodig ud. 
Træerne er stadig nøgne og biotopen virker grå og kedelig.
Kun græsmarken, som grænser op til biotopen, har en smule farvet.
Græsset er lysegrønt og dufter af regnvejr.



Da vi kommer helt tæt på,
ser vi ved udkanten af biotopen de første spirende brombærgrene med friske grønne skud.
Man tænker straks på forår og fornyelse. 
Drengen, som er med på turen, får pludselig øje på et par mariehøner,
som også har forårsfornemmelser. 



Vi hører en underlig lyd. 
Drengens første association er en kattekilling i nød.
Det viser sig dog at være mindre dramatisk.
På taget ved bålhytten sidder denne måge-mor med sin skrigende mågeunge.
Ungen er stor, men virker ikke flyvefærdig.
Den tigger om mad. Hopper hen til sin mor, krummer halls, åbner næbbet og skriger.
Mor-mågen hopper væk. Ungen "ser fornærmet ud", synes drengen. 
Den prøver dog hurtigt igen, men atter afvist. 
"Hvorfor mon moren ikke giver den mad?"
- Det må være fordi, den skal blive voksen og klare sig selv, mener drengen. 



På en gren finder vi denne oliebille. 
Den har noget viklet rundt om sit ene bagben og kan næsten ikke gå.
Den hænger hele tiden fast.
Vi har som altid vores lup-glas med, så billen kommer med hjem på kontoret.
Det lykkes os at hjælpe den ved at fjerne det, som sidder fast på dens ben.
Billen kommer straks ud, hvor vi fandt den. 


Vi finder et par oliebiller mere.
De er i gang med parringsakten.
Drengen synes, det er meget mærkeligt at tage billeder af.
Han synes, det må være en privataffære...også for en bille.
Det fører til en snak om blufærdighed og personlige grænser. 



I skovbunden finder vi lige dele nye grønne skud, græs, visne blade og formummede old. 


Uglegylp.
Vi ville gerne have undersøgt det nærmere, men ikke alle synes det er en lækkr aktivitet. 



En ukendt bille.
Det er ikke lykkes os at finde ud ag, hvad det er. 
Hér sidder den i bunden af vores lup-glas, inden vi slap den fri igen.


En lille frø. 
Vi har mange frøer og skrubtudser pga mosen og vandløbet. 
Den var kortvarigt oppe i hånden. 
Det kom bag på drengen, at den ikke var kold og slimet. 



Endnu en lille mariehøne.
Vi så rigtig mange mariehøner, ofte samlet i store flokke.



Gensyn med vores sort/hvide solsort.


Vinbjergsneglene er vågnet af deres vinterhi.
Vi har set flere kravle rundt, ikke kun på biotopen, men hele matriklen.









Da vi kommer længere ind på biotopen er det tydeligt, at foråret er kommet.
Alting spirer, nye skud titter frem.
Vi blev forbavset over, hvor frodigt og aktivt, alt på biotopen er tæt på.
Det fornemmer man slet ikke på afstand. 

Nedenfor er et lille udpluk af de 421 billeder, som drengen tog. 
Vi har desværre ikke nået at artsbestemme ret meget endnu.







 
Et lille egern på spring. Vi har sorte egern i vores skov. 
Det er rigtigt svært at få gode billeder af egern, når man kun har en mobiltelefon med. 



En lille hvis fjer.








"Harehaler".







Vi har snakket om, at det kunne være sjovt at lede efter dyrespor igen, og undersøge forskellen fra vinter til sommer.
Hvornår er det lettest at finde dyrespor?
Er der forskel på, hvilke spor vi finder?

Vi vil også gerne lave en ny samsansning og/eller udesidning. 

Drengen vil gerne prøve at lede efter insekter igen. Det burde være lettere på denne tid af året.

Vi har også talt om at fælde et par gamle træer og bruge brænder i bålhytten. Samtidigt kan vi snitte nye pinde til snobrød og skumfiduser. Drengen kunne tænke sig at snitte en legetøjs-kniv, men institutionen tillader ikke legetøjsvåben.

Vi er gået i gang med at gøre terrassen sommerklar. Højbedene er snart klar, der er sået vilde blomster langs læhegnet, da vi tænker på biodiversiet (insekter og sommerfugle). Vores fokus har meget været på dette, og biotop-aktiviteter er trådt lidt i baggrunden. Vi er dog helt enige om, at vi skal ned i skoven igen. Måske kan vi bygge et vildthegn og en drengehule. 


Kommentarer

  1. Hej Heidi - spændende opdatering fra biotopen - og der var da godt gang i foråret.
    Har du haft fat i denne forsknings rapport Natur til et godt liv: https://www.cefu.dk/media/673679/Digital_CEFU_natur-til-et-godt-liv_enkeltsidet.pdf
    Her analyseres forskellige motiver til natursociale indsatser - måske kunne det inspirere dig til naturfagspædagogiske refleksioner...?
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024

Logbog over dyrehold - Sabrina

 Logbog - vandrende pinde 9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyre der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.) eller som er foderdyr(rovdyr (melorm/aborrer, fluer/edderkopper, regnorm/skildpadder).  17 februar. Her er de vandrende pinde blevet sat ind i terrariet ( 3 styks i alt) På billedet kan man se koppen med vand, hvor jeg har sat folie over og efterfølgende trykket grenene ned igennem. Jeg har dushet med vand fra min vandspray flaske, det er kommet på bladene og på siderne af terrariet.  25 februar. Her en uge senere at buret blev etableret kan man se at flere af bladende er blevet spist af, da der er små huller i bladende flere steder. Derudover, så kommer der også nye blade og nye skud, da grenene står i vand. Jeg kan også se at der begynder at vokse nye små skud ned i sandet. 5 marts 2024. Alle 3 vandrende pinde ser ud til at trives fint. Dette ser jeg ved at de fx er vo...

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...