Gå videre til hovedindholdet

Biotop Opgave A - Heidi Biotop

Dyr på vinterbiotopen - Fodspor i sneen


I løbet af formiddagen gik vi endnu en tur på biotopen. 
Natten har beriget os med rigelige mængder nyfalden sne. 

Dagens tema var derfor meget oplagt "fodspor i sneen".
Nogle var lette at identificere. Andre skaber fortsat tvivl. 







4 tæer med plads til blyant mellem trædepuderne, dvs en ræv.

I januar har vi om aftenen og i løbet af natten hørt rævens uhyggelige spøgelsesskrig og dens hæse gø.
Naturvejleder.dk skriver, at det skyldes at rævens parringstid (“rolletiden”) er gået i gang.
Han-ræven strejfer og leder efter en mage.
For at lokke hunræve til skriger og gør hanræven i skumringen og natten.
Hvis hanræven har held i kærlighed, vil der fødes nye rævehvalpe i marts.

I snevejr er det let at genkende rævens spor. Ræven sætter poterne lige foran hinanden og efterlader derfor kun en enkelt kolonne af fodsporspor.

På naturvejleder.dk´s hjemmeside kan man høre rævens skrig:

Naturen i Januar - Naturvejleder.dk






Vi har læst at “hunde-agtig” poteaftryk,
som er cirka 5 cm lange og med 5 synlige tå-aftryk betyder,
at er vi over i Mår-familien.

Hos mink derimod er længden af forfodsporet cirka 3-3,5 cm og bredden er cirka 2,5-4 cm.
På blødt underlag (som f.eks. sne) træder dyret på en større del af fodsålen.
Derved kan bagfodssporet blive 4-4,5 cm langt.

Herunder ses et aftryk med 5 tæer, dvs et dyr i mårfamilien. 
Aftrykket er stort sammenlignet med en voksen hånd.
Vi er i tvivl, om der er tale om en odder eller en mår eller måske en mårhund.






To ved siden af hinanden, to på linje bagved = hare






4 tæer med plads til "blyant" mellem trædepuder = ræv






5 tæer - måske en odder:

Vi har fundet et lille vandløb,
som strækker sig fra de tilstødende marker, indover matriklen
og munder ud midt inde i biotopen. 

Dette sandsynliggør besøg af en odder. 


Jægeren på job tænker dådyr:






Dådyr:

Helt sikkert dådyr.
















Kommentarer

  1. Hejsa Heidi - en masse spændende spor. Måske skal I have en lineal eller noget andet målfast (jeg har sommetider brugt en tændstikæske) med ud næste gang, så det er lettere at bedømme størrelsen? Er der vand i nærheden af din biotop? Tænker ift. om det kunne være en odder...
    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er både små vandløb og et par søer i nærheden. God idé med en lineal. Jeg må på indkøb.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024