Gå videre til hovedindholdet

Biotop Opgave A - Aktivitet på biotopen 1 - Heidis biotop

Vinteraktivitet på biotopen - Gipsafstøbning af dyrespor

 

Vi havde fundet rigtig mange fine dyrespor, så derfor planlagde vi at lave gipsafstøbninger af dyrespor. 





Man skal bruge:

Gipspulver
Vand (fx i en tom mælkekarton)
En skål eller den nederste halvdel af en mælkekarton
En ske eller andet at røre med (vi har udvalgt en afbarket pind)
Strimler af pap eller karton (fx strimler skåret af en corn flakes pakke)
Papirklips
Tom papkasse til at bære tingene frem og tilbage

Vi planlagde aktiviteten ud fra et bæredygtigt og genanvendeligt perspektiv. Så mange materialer, som muligt, kom fra emballage, som blev genanvendt fremfor at ryge i containeren.


Fremgangsmåde:

Gå ud til fundet af dyrespor. 
Form en ring af pap eller karton, luk den med papirklips.
Styk ringen ned omkring dyresporet.
Bland vand og gipspulver. Hæld vandet i først. Rør rundt indtil massen har en grød-agtig konsistens. 
Hæld nu gipsmassen ned i formen. 
Vent til gipsmassen er tør.
I frostvejr kan der gå ekstra ang tid, mellem 30 og 50 minutter, før massen er stivnet. 
Bræk gipsaftrykket løs. 
Husk form og andre remedier, så man ikke efterlader affald i naturen.
Gå hjem.
Nu har man en flot gipsafstøbning af dyresporet. 


Når gipsafstøbningen er HELT tør, fx dagen efter, kan det forsigtigt renses.
Tryk eventuelt gipsafstøbningen ned i en lerklump. 
Nu har man et leraftryk, som ligner det dyrespor, man fandt i naturen. 




Aktiviteten var nøje planlagt og alle materialer stod klar, da snevejret ramte igen.
Vi havde mange overvejelser. 
Var det overhovedet muligt at lave gipsafstøbninger i sne? 
Ville gipsen mon være for varm, så sneen blot smeltede og dyresporet forsvandt?

Lidt research mange museklik senere erfarede vi, at andre allerede havde forsøgt sig med gipsafstøbning af dyrespor i sne. Ikke med succes, skal siges.

” Selv om de flotteste spor findes i sne, så dur det ikke at støbe disse i gips.
Gipsen danner varme, når den størkner, så sneen smelter.”

Citat fra Vestrehus.

Kilde: afstøbning af dyrespor (vestrehus.dk)

 

Vi valgte derfor at udskyde projektet, indtil sneen igen var smeltet væk. 
Også andre uforudsete hændelser bidrog til at udskyde aktiviteten til et senere tidspunkt. 

 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024