Gå videre til hovedindholdet

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Planter på vinterbiotopen 


Jeg har besøgt min biotop 3 gange inden for de seneste 5 dage.
Jeg har tilset biotopen både morgen, eftermiddag og aften.


Jeg har igen haft fornøjelsen af min 10-årige assistents begejstrede deltagelse i projektet.

Belært af første udflugt til biotopen, hvor jeg kom hjem med intet mindre end 361 mere eller mindre fornuftige fotos på kamerarullen, har alle besøg sidenhen haft et klart defineret emne. 

Ugens emne har været "flora", altså planter store som små.
Opgaven fra seminariet lyder at finde 10 planter på vinterbiotopen. Vi fandt dog mange flere, men har hér udvalgt 12 forskellige. 

Vi bemærkede hurtigt, at indeværende uge har været præget af store vejrskifte. 
Fra spredt tøsne til helt snefri og nu igen snevejr. 














Vi fandt efeu, som klatrede op ad gamle, væltede stammer. Vi tog enkelte blade med ind. De skulle bruges i krea og omdannes til "bladdyr".


Kilder: google image search og naturenidanmark.lex.dk






Kommentarer

  1. Flotte billeder

    SvarSlet
  2. Hvordan ser du forskæl på birkerangler og hasselrangler?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024