Gå videre til hovedindholdet

Biotop Opgave A - Heidis biotop

Dyrespor - Andre spor efter dyr


På vores mange vandringer på biotopen, har vi set forskellige spor og hørt tegn på flere forskellige dyr på biotopen. 

Hér ses urin-afmærkninger, som er fundet to forskellige steder på biotopen, dels på græsmarken og dels i krattet ved skovbrynet.







Vi fandt store mængder af små, runde, lorte på størrelse med Pinocchio-kugler. 
Umiddelbart ligner det gede- eller fåreafføring, men det virker meget urealistisk i forhold til fund i skovbund. Umiddelbart ingen får eller geder i nærheden. 









Afføring, sandsynligvis fra ræv eller grævling (verificeret af naturvejleder ved Middelfart Kommune).








Hér kan man se, at en lille fugl er landet og har lavet en lille fugleklat, for derefter at lette igen. 
Det var det eneste sæt fuglespor i en radius af 2-3 meter. 








Vi har fundet et dyreveksel, som strækker sig tværs over hele matriklen.
Vekslet snor sig tæt forbi den interne skole, legeplads, beboelserne, hen over græsarealerne, igennem flere små krat-områder og videre ned igennem skov og mose/sump. På sin vej krydser det tværs igennem biotopen. 
Kombineret med fund af aftryk efter dådyr og fysisk møde med en dådyrflok på 6-8 individer, virker det sandsynligt at dyrevekslet er skab af dådyr.





















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Randi - Naturfaglige overvejelser - Plantens behov

  Hvad er en plante: Generel definition af en plante:  "Organismer der indeholder klorofyl som kan fremstille sin egen næring. Et andet kendetegn for planter er, at deres stive cellevægge hovedsageligt består af cellulose, et komplekst kulhydrat der er uopløseligt i vand"   (https://usb-akvariegoedning.dk/USB-Artikler/13%20Planter/13%2006%20En%20plante.pdf) Hvad er et frø: Generel definition af et frø: "Et frø er det udviklede, modne forstadie til en plante" (https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/froe-og-spiring) Plantens forskellige dele: De fleste planter kendetegnes ved at den består af 3 dele. Roden, stænglen og bladet.  Rodens vigtigste opgave er at sørge for at planten står fast i jorden, at optage vand fra jorden,  Stænglens vigtigste opgave er at føre vand og næringsstoffer fra roden til bladene og at løfte bladene så højt op som muligt. Bladets vigtigste opgave er at lave fotosyntese. Formeringsformer: Kønnet formering: Bestøvning Ukønnet: Podning el...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024