Gå videre til hovedindholdet

Biotop Opgave A - Aktivitet på biotopen 2 - Heidis biotop

Aktivitet på vinterbiotopen - Kartoffelfælde



Nu skal vi se på krible-krabledyr. 
Vi har lavet en kartoffelfælde og glæder os til at tilse den ofte. Forhåbentligt lokker den nogle spændende insekter til. 


Man skal bruge:

1 stor kartoffel
Skærebræt
Kniv 
2 elastikker


Vi valgte at skifte elastikkerne ud med 2 grillspyd af træ.
Vi ønsker ikke at forurene naturen med plastikaffald.
Vi var også usikre på, om de mange dådyr kan finde på at gnave i en rå kartoffel, og vi ville ikke risikere at de åd en elastik. 


Fremgangsmåde:

Kartoflen skæret over på midten.
Kartoflen udhules.
Der skæres huller i kartoflens sider og låg.
Der skæres et afløbshul i bunden, så regnvand og andet væske kan løbe fra og ingen insekter drukner. 



Vi havde fokus på matematisk opmærksomhed, helt specifikt geometriske former. 
Samtidigt trænede vi finmotorikken, for det var rigtigt svært at skære visse former.
Vi skal huller, som var firkantede, trekantede og runde. 
Især de runde var udfordrende. 









Til sidst samlede vi de to halvdele ved at stikke grillspyd af træ hele vejen igennem. 



Vi bar kartoflen uden til biotopen og lagde den ved en gammel mørnet træstub, hvor vi før har fundet insekter. 



Vi dækkede kartoffelfælden til med et stykke løst træ, så den er mere beskyttet for vind og vejr....og nysgerrige drenge. 😁







Kilde: Lav kartoffelfælder til insekterne - Danmarks Naturfredningsforening 

Kommentarer

  1. Fedt at tænke på miljøet og bruge træ istede for elasstikker. God ide.

    SvarSlet
  2. God idé med træspyd i stedet for elastikker. Bliver det ikke vanskeligt at tjekke kartoflen, når den rådner?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Opgave A - Heidis biotop

 Dyr på vinterbiotopen - Dyr vi så Jeg har den seneste uge besøgt biotopen cirka hver anden dag.  Det har været en uge med store vejrskifte. Ført lidt spredt tøsne, så helt snefrit og forleden sneede det så igen, denne gang ligger der cirka 5 cm og isen er tyk nok til en skøjtetur.  Interessen for min biotop-opgave har bredt sig som en løbeild. Både kolleger og børn/unge har interesseret spurgt til planerne og flere drenge har tilbudt deres hjælp. Jeg har nu haft fornøjelsen af at inddrage tre forskellige drenge på tværs af afdelingerne. Ud over den 10-årige dreng har også to teenagere på 15-16 år været med på biotop-vandring.  Der er ingen tvivl om, at drengenes individuelle forforståelse og faglige viden er MEGET forskellige.  Der betyder også, at jeg konstant må aflæse og afstemme mig selv og min tilgang, for at bevare deres engagement.  Nogen vil gerne lære nyt, andre vil gerne roses for deres eksisterende viden.  Nogen vil gerne undersøge sammen, ...

Randi - Plantehold Logbog 1

  Det man tror, bare handler om at putte et frø i jord, en kerne i et minidrivhus eller resterne af et spidskål og toppen af en gulerod i fælles vandbad, det er, for mig, meget lettere sagt end gjort. Jeg har ingen erfaring med noget af dette, og jeg er ganske ude på både tynd is og gyngende grund i denne vildt underlige - vidunderlige verden. Den er finurlig, jeg rammer ikke rigtigt første gang, jeg er ikke sikker på, at der i enden er gulerødder og tomater at spise, agurker til at sylte og  nye rød solhat til haven - og sikkert heller ikke regrow, da vi her huset spiser det som mikrogrønt - hvilket også er en proces i sig selv, men det er vel ikke rigtig mikrogrønt, hvis ikke der er spirer på regrowet, når det skal vises frem? - men det det hele handler om, i denne proces, er læring. Læring for mig for at jeg kan formidle min viden videre. Jeg skal lære at observere for at kunne klassificere. Jeg skal kunne kommunikere for at drage konklusioner og jeg skal konstruere for at ...

Teori - Heidi

  Senest opdateret 16.04.2024